Långsam golf idag.

Vi spelade en landskamp mellan England, Norge och Sverige idag.
En spelare i varje lag. Nigel, Alf och Ulf.
 
Vi hamnade i kö redan på hål 3, och trodde att det var fyrbollen framför oss som var bromsen och snart skulle vinka fram oss, men det gjorde dom inte till vår förvåning.
 
Förklaringen kom när vi stod och väntade på hål 5. Dom hade ytterligare två fyrbollar framför sig, och den första av dom hade totalt tappat kontakten med framförvarande bollar. Hela hål 7 var tomt!!!
Ett par 5 där det normalt ska vara en boll på green och en på fairway samtidigt som en tredje boll förbereder sig på tee...
 
Men vi fick se lite dramatik vid sidovattenhindret på hål 7.
Jag hann inte fotografera när det var som mest dramatiskt med höger framtass smakande på vattnet.
 
Men det gick bra utan hjälp utifrån.
 
I pausen steg trebollen som gått bakom oss av eftersom det gick så sakta.
Men dom hade haft ett enastående tålamod och hållit sig diskret i bakgrunden under nio hål.
Vi  tog lite extra paus efter nio hål för att låta bollarna före oss komma iväg en bit.
 
Men på hål 12 var vi ifatt igen. Fotopaus.
Bakom oss kom alltså inte längre en treboll med herrar
 
Två glada och vackra damer kom ifatt.
 
Vi vinkade fram dom när vi upptäckte vi behövde leta boll på hål 12. Ingen bakom dom så tack vare det genomsläppet så kunde vi leta lite längre och hittade bollen...
 
På hål 15 slog Nigel långt och mitt i fairway så jag som numera spelar från röd tee ville minst lika långt och nöp till med handlederna istället för att svinga igenom klubban med mjuka händer. Och resultatet blev som det brukar - lågt vänster och studs ut i myren.
 
Nigel trampade ut i myren, tog en bild och påpekade att bollen låg kanonfint och fullt spelbar.
Så jag trampade ut men kunde konstatera att Nigel väger mindre än jag.
När jag stod där med en järnåtta och adresserade bollen så sjönk jag sakta allt djupare...
Så jag insåg att det inte går att slå en golfboll när fötterna sakta sjunker ner och kanske slutar med myrvatten ända upp till knähöjd. Eller värre.
"Hallå. Kan vi få en lyftkran till myren på hål 15. Uffe sitter fast till midjan!"
 
Så jag plockade upp bollen och droppade. Men det gick inte så bra på slutet trots att mitt tredje slag, eftersom det blev efter plikt för dropp, passerade Nigels drive.
 
Alf skulle senare spela Gutgolf och hann inte spela alla arton utan lämnade oss efter hå 16.
 
Landskampen vanns av Sverige med England på andra plats.
Den individuella Poängbogeyn vann Nigel med en poäng före undertecknad.
 
Åt god mat på Idregrillen efter golfen.
Jag har sett att många turister tycker att det är roligt med små fåglar och brukar mata dom.
Så några av dom blir väldigt oblyga.
Men jag lovar att den här gynnaren inte fick chansen att smaka på mina matrester.
Det är väl iofs trevligt med halvtama små fladdermöss, men dom har ju inte fattat att det är olämpligt att prutta och bajsa på sin favoritrestaurang. Undrar om dom kissar också. Svårare att se i så fall...
Nu blir det golfpaus i några dagar och en del annat pyssel.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0