En dag till med rolig sommargolf

Spelade från Gul tee idag för första gången på många veckor.
Spännande nu när jag har lyckats lugna ner golfsvingen genom att ha spelat från rött flera gånger.
 
Hål 1 gick bra även om jag inte nådde green på två slag. Missade en enkel parputt, men ändå...
 
Hål 2 började uselt.
Tog i lite extra med handlederna och hamrade ner bollen i buskar och ljung framför röd tee. Tog en Mulligan och lyckades göra tre poäng på hålet. Vi brukar i vårt sällskapsspel tillåta en Mulligan per nio hål.
Förr bara från Tee på hål 1 eller hål 10, numera valfritt.
 
Hål 3. Skickade en toppad boll ner i myren kort om fairway, och det såg ut som att den kanske hade studsat fram spelbar. Men det hade den inte. Streckat hål alltså.
17 poäng efter nio hål trots att jag streckade hål 3 och hål 7. Men 3 poäng tack vare en Mulligan på hål 2.
 
Men varifrån kommer begreppet en Mulligan i sällskapsspel?
 
Klipp från Wikipedia. Jag som är nyfiken men inte behöver veta och förstå allt tycker att det här kan vara en lika bra förklaring som den jag tidigare hört. Då skulle det ha varit en vacker Irländska som fick ett extra försök från Tee... om hon var vacker har jag inte hört, kan bara ana..
Huvudsaken är väl att vi kan använda den varianten på ett rimligt sätt i sällskapsspel.
 
Men här kommer några bilder på mina vackra och duktiga golfkamrater i det vackra vädret idag.
Ann och Jan på hål 12
 
Ann provsvingar på hål 13.Något där med klubban och handlederna Ann? Borde inte klubbskaftet peka rakt bakåt i det här läget - oavsett om jag knäppte bilden i baksvingen eller före tillslaget.
Som jag har sagt många gånger, jag kan påpeka fel gratis hur ofta som helst, men när det gäller att visa hur man gör så tar jag skamligt betalt, eller hänvisar till proffs som kan göra det snabbare och mycket bättre än vad jag kan... :-)
 
Hur som helst så hade vi tre bollar på fairway och Ann var några meter längre än Ulf och Jan!
Jan tittar långt efter bollarna...
 
Vi delade hål 13.
Så småningom var vi i mål efter en underbar begynnande sommarkväll och kunde summera våra intryck.
 
Ett intryck som störde lite på avstånd i början var sex grabbar som åkte i två golfbilar och spelade 36 hål.
Man kan normalt inte spela sex personer i samma boll om man inte spelar Foursome i två tremannalag såvitt jag har förstått.
När vi var på green på hål 1 så startade dom sin andra runda.
Och dom var ju duktiga, men skulle nog ha väntat med utslagen tills vi hade lämnat green.
Det är ju trots allt "bara" 320 meter till mitten på green.
Dunk och en boll rullade ut förbi högra greenbunkern.
Hade den träffat bättre mitt i fairway så hade den rullat förbi oss på green.
 
Jag vet inte om jag ska känna mig imponerad eller bli arg. Mest imponerad faktiskt.
Efter Lennarts tillsägelse om reglerna för golfbilar och Jans diskreta fråga om dom ville gå förbi oss efter nio hål (dom sprang och åkte förbi utan att fråga...) så skötte dom sig exemplariskt såvitt vi kunde se.

Jag fick 38 poäng! Går inte att registrera på grund av en Mulligan på hål 2.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0