Om jag inte golfat...

Då hade jag flyttat tillbaka till ostkusten och seglat.
 
Inte i 30 knop med störthjälm, men ändå.
Klipp från Americas Cup på You Tube. Flygmaskiner utan motor som bara tar lite stöd mot vattnet ...
 
Jag har inte seglat mycket, men jag har både upplevt känslan av att sakta ta sig hem på en spegelblank sjö i Knivsta genom att hitta de små vindpustarna från än det ena och än det andra hållet.
Har också varit ung passagerare på en Folkbåt i Oxelösunds skärgård med van skeppare. Det blåste lite lagom och lutade 45 grader mest hela tiden... 
 
Fler erfarenheter:
Minns inte alla, men en var när jag tillfälligt bytte min lilla motorbåt mot en C-kanot utanför hamnen i Oxelösund..
En C-kanot är en kanot med två master och två storsegel. Ett litet brätte att sitta på om det blåste så att man behövde hänga i lovart tror jag.
 
Minns dock tydligt när jag seglade bräda en höst i Kättbo.
Skapligt varmt i vattnet som det kan bli på en insjö på sensommaren.
 
Men det blåste. Mycket.
Rakt fram med vinden snett framifrån smattrade det bra under fötterna och rumpan hängde nästan ner i vågorna. Vändningen mot vinden orsakade ett dopp. Upp igen, och vinden hjälpte mig upp genom att jag hängde i seglet.
Smattrade iväg på nästa bog och hade kul.
Jag överlevde och tog mig iland utan att simma.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0