Mat på äldreboenden

Såg ett fint program om mat på äldreboenden nyss.
 
Jag har några års erfarenhet från hur mat användes på min mammas äldreboende i många år.
Trots att måltiden för många var det tillfälle man kunde träffas utanför rummet , sängen eller TV`n, så hanterades det som en servering av dagens näringstillskott.
Förmodligen välkomponerat med tanke på kostcirkeln, men hur nyttigt är det om få äter, och det är en jobbig uppgift att peta i sig maten snarare än en höjdpunkt.
Totalt smaklöst, och inte vackert upplagt. Trots att äldre har svagare smak- och luktfunktioner.
 
Jag hade ett par kontakter med Carl-Jan Granqvist medan min mamma fortfarande levde och var pigg. Jag försökte då få kommunen, där jag är född och mamma bodde, att nappa på ett seminarium om måltidens betydelse för äldre. Och lite god PR för kommunen.
 
Men kommunen nappade inte. Betraktade det nog som orättfärdig kritik.
Att man serverade plättar i halvfabrikat, som var förstekta på en sida, med tanken att de skulle stekas färdigt på andra sidan, det hindrade inte kommunen från att bara värma dom lite inför transporten ut i värmeskåp till de boende som fortsatta men uppvärmda halvfabrikat.
 
Men det huvudsakliga skälet för den smaklösa maten för äldre var att det var samma mat som de små barnen i skolan fick. Och varken små barn eller äldre gillar kryddor.......... Usch vilka dåliga argument för att servera en smaklös sörja som uppges vara näringsriktig..
 
Fint TV- program var det i alla fall.
Bättre sent än aldrig!
 
Snart är man ju där själv, och smaklös näringssörja vill man troligen inte ha när det är matdags på ännu äldre dar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0