Herrar mot Damer idag.

Nord - Syd är för året redan avgjord eftersom Syd reser söderöver på onsdag. 
Nord vann i år.
 
Därför blev det Bästboll Poängbogey herrar mot damer idag.
Efter två spelade hål trodde herrarna att det skulle bli en lätt match.
Men den blev jämn och svängde lite från max två upp till lika i många hål.
 
På hål 10 plockade jag fram kameran. Jag hade mitt utslag i skogen till vänster. Slog en av våra tillåtna Mulligans  i våra privata tävlingar ännu längre bort i skogen till vänster. Kom nästan ut på fairway med första bollen. En grov rot framför bollen i skogen. Ut på tredje, men när fjärde hamnade i Norskhålet efter en bollträff med tån på klubban så gav jag upp hålet, eftersom Jan låg kort om Foregreen på två slag. 
 
Jan på tian. Ann är redan på green, men med ett slag mer tror jag.
 
Angela är också på green och tog Turistvägen runt green med vagnen.
 
Jan och Angela.
Fantastiskt väder, men skuggorna börjar bli långa trots att det bara är tidig eftermiddag.
 
Ann och Angela på hål 10.
Vi släppte igenom ett par tvåbollar lite smidigt. Den första på hål 11, och den andra på hål 14.
 
Jan och Ulf placerade sina bollar på green, men långt till höger och ovanför flaggan som var placerad till vänster på den nedre platån på Idres största green.
 
Paret vi släppte igenom stressade lite onödigt mycket trots att jag sa att dom kunde ta det lugnt.
Men sedan pinnade dom iväg bra och försvann i fjärran.
 
Om jag inte minns fel så vann Angel hålet efter en suverän chipp eller putt uppifrån och snett ner som stannade bredvid hålet.
 
Jag hade ett par bra golfslag,
Det jag är mest nöjd med är utslaget på hål 15. Jag vet att jag inte når över vattnet när teekulorna är där dom ska vara. Så ett rakt slag från mig vill gärna studsa vänster och rulla ner i vattenhindret.
Därför måste jag sikta lite ut över vattnet och slå en fade in mot höger. Lyckades idag!
 
Herrarna van matchen med 3/2 efter att vi även vann hål 16.
 
När vi spelade hål 17 kom en treboll ifatt. Men dom väntade artigt bakom oss och studerade utsikten, snarare än att stirra på oss.
När vi var på tee till hål 18 slog dom ut. Första bollen hamnade i vänstra greenbunkern såg jag.
Lite senare dunkade en boll på ner på vårt tee och rullade ut på vägen bredvid bänken och papperskorgen. Angela skrek spontant  "Som en tant som sett en mus" som Ann beskrev det. Jag skrek "Fore" med min starkaste röst.
 
Vi träffade mannen efteråt och jag ska berätta vad som hände då och ge ett tips till Golfklubben eller Stiftelsen.
 
Ann brukar ha klockrena utslag mitt i fairway, men på hål 18 gick det snett.
Vackra färger börjar det bli nu när sommaren ska bli höst.
 
När vi gick av green på hål 18 så haltade Angela för att låtsas att hon träffats av bollen som landade på vårt Tee
 
När vi suttit och räknat poäng och slag och ätit en god glass som Ann och Jan bjöd på, så kommer mannen som prickat vårt tee på hål 18 och ber om ursäkt.
Han hade aldrig spelat banan tidigare och hade ingen aning om att det kunde finnas folk där uppe i skogen.
Men han var lättad över att ingen blev träffad och tycktes uppskatta Angelas skämt när hon haltade av green på hål 18.
Han tyckte också att banan var kanonfin.
 
Men ett tips till klubben eller stiftelsen är att göra något åt säkerheten på ett par hål. Vi som kan banan vet ju var det är läge att skrika FOOORE, men en förstagångsbesökare har på en del hål  ingen aning.
 
Mitt tips är att i Banguiden för varje hål även visa ungefär i vilken riktning nästa Tee ligger, och markera med en liten varningstriangel de gånger det är nära. Gäller nog bara hål 17 och hål 5.
Men om man gör om guiden för hela banan så kan man ju också komplettera med en klocka som ska ringas mellan sjuan och åttan och mellan åttan och nian.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0