27 hål idag

Spelade först arton hål med Alf och Nigel.
I pausen efter de första nio dök Arne upp eftersom han var ute och promenerade med Vicky.
Alf hälsar på Arne, men Vicky försvann som en oljad blixt in till matte Angela som jobbade i shopen idag.
 
I vår lilla golftävling idag så satsade vi var sin golfboll till vinnaren av första nio, en var till vinnaren av andra nio, en boll var till vinnaren av totalen. Dessutom fick vinnaren av hål 18 två bollar.
Och vi spelade ett nittonde hål som fick ingå i totalen. Vi spelade nämligen hål tre två gånger. En gång från det speciella tee som vi använde vid "Lägg Åh" (utslagsmattan uppe vid sidan av green på hål 17).och en gång från ordinarie tee.
 
Nigel vann första nio och två bollar. Det var nära att Alf och Nigel hade delat första nio, vilket hade kostat mig två bollar. Men nu slapp jag undan med en boll eftersom Alf fick bidra med en.
 
På hål 11 hamnade Nigel i bunkern kort om green och Alf och jag trodde vi skulle knappa in...
Men Nigel fixade den lösa bunkern fint och räddade en bogey. Alf ordnade ett par och jag en dubbel...
 
Nigel laddar på hål 12. Jag vann hålet på en bogey.
 
När vi puttade på hål 12 kom en boll rullande fram till kort om foregreen.
 
Det var Jocke som var ute på en runda med Karin som sällskap. Jocke bad om ursäkt, men det var aldrig någon fara för liv och lem.
Vi släppte naturligtvis genast igenom den ensamme snabbspelaren på hål 13.
Och Jocke plockade upp två alternativa klubbor. Inget bra tecken tänkte jag....
... och med klubba nummer två stannade bollen mitt på fairway långt fram....
 
När det var vår tur så gick det både si och så.
Men Nigels andra slag studsade i skogen bakom skylten upp mot hål 14, träffade därefter räcket vi Mördaracken och studsade in kort om green. Två puttar och par på hålet.
 
Därefter gjorde Nigel ett par på hål 13 och en bogey på hål 15 för sammanlagt ytterligare sex poäng.
 
Så Nigel vann även sista nio och totalen. Men på hål 18 var det ingen som vann några bollar eftersom vi delade hålet.
 
När Alf åkte hem för att fixa mat åt Bea spelade Nigel och jag ytterligare nio hål.
Vi gick ut på tian eftersom det var ett par med golfbill och två lösspringande små hundar som var på väg ut på hål 1 efter att ha spelat hål 18.
Har aldrig sett så många hundtrampade bunkrar som idag. Mycket tråkigt!
Är dom inte läskunniga, eller struntar dom bara i vanligt hyfs! Och då menar jag inte hundarna.
 
Men Nigel och jag spelade vidare från hål 10.
Nigel gjorde en enkel birdie på hål 11 och ett nytt par på hål 13, men den här gången utan taktiska men riskabla studsar.:-)
 
Hål 15 är svårt för mig när tee är där bak (där det ska vara), eftersom jag inte når över viken.
Ett rakt slag studsar och rullar vänster ner i vattnet (eller blir en slice och försvinner upp i skogen om jag tar i).
Måste därför sikta lite ut över vattnet och skruva in bollen från vänster till höger. Lyckas ibland, men landar den lie för kort eller svänger för lite, så rullar bollen ändå ner mot vattnet.
 
Som idag.
Buske och sumpig myr i vägen för en normal stans. Eftersom jag inte kan spela från vänster så fick jag använda ett bakåtslag som jag ofta har haft nytta av. Visst kan man droppa, men det är kul att prova, och jag tjänade nog 50 meter genom att slå. Och golfens idé är ju att man ska spela bollen som den ligger.
 
På hål 17 gick det åt skogs för både mig och Nigel, men en till vänster och en till höger.
Nigel hade trubbel när han sökte en vettig stans. Tröjan fastnade i lite vassa kvistar. Gul boll i vitmossan. Lätt att hitta i alla fall.
 
Chip ut på fairway med all den mossan runt bollen? Finns ju inget annat att göra.
Nigel skickade iväg både boll och en stor mängd vitmossa, men kom inte riktigt ut ur skogen.
Tredje slaget på green och fyra decimeter kort om flaggan för en enkel bogey.
 
Jag låg bakom en tall i skogen på andra sidan och kunde bara spela ut på fairway. Chippade mot flaggan men rullade lite långt och hade fem meter tillbaka från foregreen. Putade i kopp och vi räddade båda bogey på hålet.
 
En bedrift tycker jag.
 
På hål 18 vann jag en golfboll. En gul.
En härlig golfdag i vacker höstväder. Får gärna bli fler!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0