Fjätervålen igen...

Kanonväder!  Lite kyligt men svag vind och knallblå himmel.
 
Vackert! Det ser inte så dramatiskt ut eftersom toppen inte syns i bild härifrån, men drygt 310 meters fallhöjd i alla backar utom barnbackarna är det sällan man hittar i våra trakter.
 
Med tanke på speedskidemonstrationen  övre Västbacken på Idre Fjäll i går så undrar jag vilken fart man skulle kunna mäta upp efter första avstigningen i Örnen i Fjätervålen? Skulle nog bli svårt att undvika en rejäl flygtur i sista branten innan det vore dags att fälla ut luftbromsarna...
Jag tänker inte prova. Och jag rekommenderar ingen annan heller att prova eftersom det kan finnas andra skidåkare nedanför sista branten som man inte ser uppifrån.
Så störtlopp i en skidbacke ska naturligtvis bara äga rum när backen är avlyst och under kontrollerade former i övrigt!
 
En bild på Städjans "baksida" från hemresan.
 
Stannade också till för att på avstånd titta på träning inför helgens tävlingar i Speedski. Jag tro att det kan bli nytt backrekord i helgen om vädret tillåter, och det ser ut att bli soligt och i stort sett vindstilla.
 
En bild från ett annat år i Chocken.
Lånade bilden från Fjällbloggen
 
I år blir det svårt att få publik till tävlingarna eftersom man måste ta sig dit på skidor via Tävlingsbacken.
Släpliften från Ost finns ju inte längre.
 
Att ta sig dit till fots utan skidor lär också vara svårt. Trist tycker jag.
Skotertaxi från Ostparkeringen hade ju annars varit en möjlighet för många att få uppleva vindbruset när dom susar förbi i runt 170 - 180 km/timme. Och se dom och deras dräkter på nära håll...
Dessutom tror jag nog att det är roligare för de tävlande om det kryllar av entusiastiska åskådare.
 
*   *   *
 
Fick en kul bild från Angela om något helt annat...
 
En jättehund bekantar sig med en liten örn... eller vad det nu är?
 
*   *   *
 
Från det ena till det andra...
 
Här ungefär ska Classe vinka till webbkameran i nästa vecka...
Avundsjuk? Nej inte sjuk direkt, och inte heller känner jag avund. Den som jobbar och sliter med både det ena och det andra ska bara önskas lycka till.
 
Hoppas att dom får bra väder och suveränt rolig skidåkning!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0