Gott och Blandat

Tomater på Dammvik
Liten kruka och små tomater, men många...
 
Gissa varför man alltid trott att Marsianer är gröna?  Här kommer dom i sina gröna tefat och kikar efter lämpliga boplatser på vår roliga planet.
 
Annars bor det nog fler tandtroll än människor på vår planet.
Tuva tittade i Taxinge  ner i hålet i kvarnstenen som låg på en rutten stubbe och ropade tandtroll, tandtroll, och visst såg det ut som att det behövdes en rejäl rotfyllning.
 
På Dammvik hittade jag deras sommarställe
Här fanns en björk som var jättelik redan när jag var barn. Men det går inte att låta träd växa i evighet. Den var nog minst 200 år när den fälldes...
 
Tandtrollens jordkällare.
 
Den riktiga jordkällaren som vi använde när jag var barn. Där hämtade man bland annat kall Äppelgyllen, en läsk som inte finns längre.

Källaren fungerar fortfarande om man vill, men jag vågade inte gå in. Det är stora stenblock i taket som bara hålls på plats av trycket från alla andra block i en valvbåge.
 
Vid ingången har man använt en del blå slaggsten som är rester efter alla gruvor och masugnar i trakten.
Knackar man isär en sån här så kan man slipa, polera och göra smycken. Men just den här ser lite arg ut.
 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0