Härliga backar och sol

Tänkte köpa nya slalompjäxor i går och göra säsongens premiäråk.
 
Jag löste inget årskort den här vintern av olika anledningar, men jag behöver ju vara utrustad i god tid inför nästa vinter, och det är ju perfekt i backarna nu. Så jag tänkte passa på att köpa ett par fungerande pjäxor billigt nu och hinna åka några gånger sista veckan det är liftar igång.
 
Fjätervålens skidshop hade mängder av bra pjäxor till bra pris, och ett par satt som limmade på foten. Men tyvärr kunde jag inte få i foten själv, utan det behövdes en medhjälpare för att spänna isär pjäxan för att foten skulle komma på plats.
 
Underbart väder, nypistat och i stort sett tomt i backarna. Men jag avstod från att provåka pjäxor som jag inte kunde kliva i utan hjälp.
 
Funderade ut en lösning i form av ett hemmagjort "skohorn" bestående av en remsa plast för att få hälen att glida ner bättre. Så jag åkte till Byggtjänst och fick några remsor av hal plast.
 
På hemvägen mötte jag Classe som var på väg till Fjätervålen, så jag såg fram emot att åka tillbaka och testa min "uppfinning" och få Classe att tycka OK om mina nya pjäxor. Han har dömt ut mina gamla (vilket jag också har gjort).
Men en ofrivillig parkering vid infarten till Idre gjorde att jag, efter den sedvanliga proceduren med att ta det lugnt, vänta och göra ett nytt startförsök, så åkte jag hem och lät bilen stå och skämmas lite för sin nyckfullhet.
Startproblem lite då och då är jag van att hantera, men det var länge sedan som jag blev stående på vägen. Men drygt fem minuter är ju inget jätteproblem... ;-) Speciellt inte när det bara händer en gång varannan månad ungefär...
 
Så mitt "skohornstest" fick vänta.
Åt på Grillen och fick sällskap av Östen med hästarna på Idre Fjäll. Även Classe dök upp så småningom.
Bestämde mig för att jag måste hälsa på uppe i Våffelstugan och i Stallet innan veckan är slut, men inte i dag, för i dag var det pjäxor och eventuell skidpremiär som var prioritet 1.
 
Åkte till Fjätervålen med mina plastremsor och försökte glida i pjäxorna som satt som limmade runt foten. Men det gick inte. Det var inte bara hälen som behövde bättre glid. Min fot hade behövt ha lite färre tår för att passera hela vägen ner utan hjälp.
 
Anders tyckte att jag kunde få låna pjäxorna och få hjälp med påträdningen eftersom det var så underbart fint i backarna. Men jag tackade nej eftersom jag kände mig ganska gammal, klen och svettig när jag inte ens kunde få på mig en slalompjäxa som satt perfekt på foten.
 
Åkte hem och tänkte göra ett besök i varenda butik som hyrt ut pjäxor och säljer ut en del till bra pris.Jag var ute efter att i första hand hitta ett par som var lite större än de största i Fjätervålen. Oavsett fabrikat alltså.
 
Hittade en storlek större på Idrefjällens Sport nere i byn. Oj vad lätt foten gled i. Men är den inte lite för lös runt hälen när foten är på plats? Hm?
Ett annat par som var ett nummer mindre och hade en iläggsula gled på lika lätt och kändes kanonbra. Köpt!
 
Härligt. Nu är jag utrustad i god tid inför nästa vinter, och måhända blir det några åk även innan den här säsongen är över.
 
Men snart börjar det också att bli läge för att sätta upp webbkameran på golfbanan. Ingen skargolf än men snart är nog närspelsområdet i skogen vid rangen tillräckligt stort för att man ska våga plocka med sig en kasse gamla bollar och öva lite.
 
Hälsade på hos Arne och tog en bild på ett första utkast till en ny målning. En variant på en tidigare målning.
Skiss nu, men så småningom lite andra färgtoner. Ska bli kul att följa!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0