Blandat från två dagar

Fortsatt kalla nätter och mer eller mindre soliga dagar.
Kanonväder för våra besökande påskfirare som jag förstår.
 
Vi som bara bor här uppe trivs också.
Angela var ute på Burusjön och fiskade med några vänner och drog upp en lagom öring  röding på nästan 4 hekto.
 
Jag hälsade på i Fjätervålen i går för att se var det nya hotellet ska byggas.
Här ungefär kommer det att byggas. I anslutning till befintligt värdshus och med härlig fjällutsikt.
 
Nisses bild med teleobjektiv uppifrån visar befintligt värdshus och hotellet kommer så vitt jag fattat ligga till vänster i bild och i en andra etapp byggas ihop med värdshuset. Artikel i Mora Tidning.
 
Härligt och klokt initiativ. Finns ingen bättre anäggning i Dalarna för BÅDE träningsläger för våra kommande njutningar av framgångar i pisterna OCH barnfamiljer som vill ha koll på roliga barn och ändå kunna njuta av en egen utmaning i någon av de långa och härliga pisterna som gjorda för carvingskidor (långt innan den skidan och tekniken kom..). Jag ska nog åka några åk där i nästa vecka efter att jag provat ut ett par nyare pjäxor än mina gamla sunkiga.
 
En liten kul grej med hotellprojektet och nuvarande drift av restaurangen är att jag är uppväxt i samma kul kommun som de som satsar. Alltså kan det inte bli fel.
 
*   *   *
 
Appropå det som inte kan gå fel.
 
Vid den här tiden för några år sedan hade vi en kul träff hemma hos Arne och Angela.
Åt gott och umgicks och målade en gemensam tavla som lottades ut när vi fyllt duken med färg.
Finns ett reportage på bloggen från den tiden för den som orkar bläddra i Arkivet till höger...
 
Angela vann målningen om jag inte minns fel, men eftersom hon var värdinna så skänkte hon den till Dennis.
Undrar var den finns nu? Den var riktigt kul.
 
*   *   *
Mer som inte kan gå fel, eller...
 
ICA har en tävling varje år i olika butiker om vem som tippar fotboll bäst...
Här har Ahmet just mottagit årets pris av alltid glada Anna -Lena.
 
Andra gången för Ahmet på Idregrillen. Travekipaget i bakgrunden hör inte hit. Men på lördag startar "Piraten" igen på V75. Ahmet ligger lågt, men jag funderar på att spika...
 
På Idregrillen träffar man trevliga människor.
Staffan Larsson åt pizza med familjen och han hade inget emot att jag tog en bild.
Jag frågade om han spelade golf, och förstod av svaret att han kände till att vi har en mycket fin golfbana i Idre, att han provat på, men av olika anledningar inte börjat spela. Jag kan tänka mig att tiden saknats.
 
*   *   *
 
Golfbanan då? Hur går det med allt?
 
Jag vågade inte köra bil upp eftersom det var oplogat men flitigt använt av någon med fyrhjulsdrift.
Fredrik var på plats i butiken. Han har fyrhjulsdrift.
 
Fortsatt härligt snötäcke på banan. Men skargolf är inte att tänka på än.
Hoppas att det fortsätter så här och snön finns kvar som ett växthustäcke när solen lyser mer och mer.
Jag minns hur det såg ut på banan för 4 eller 5 år sedan när snön snabbt försvann efter att ha varit djup länge.
Knallgrönt direkt på fairway!  Solen lyser genom snön och hjälper gräset när det börjar tina underifrån.
 
Golfbanan behöver hjälp av vädret för att kunna återupprätta sitt välfötjänta rykte som en härlig golfbana.
Men efter några år av storslagna planer på lyx och flärd så behövs det också annat än bara grönt gräs och perfekta greener för att locka gamla och nya golfgäster.
 
Att påbörja tre nya hål ovanför hål 14 och 15 skulle locka många nya och gamla gäster.
 
Pengarna finns inte i stiftelsen, och att tro att golfande klubbmedlemmar skulle vara intresserade av att satsa kapital i tillräcklig omfattning kan vi glömma. En högre årsavgift leder bara till färre medlemmar och minskat intresse för klubben och golfbanan.
 
Ett samlat engagemang för golfen från alla som kan investera en slant och dra nytta av bieffekterna lokalt är nog den bästa lösningen.
 
Jag tror att en satsning på tre nya hål på nuvarande golfbana med hjälp av andra som får ekonomisk nytta av en omtalad och välbesökt golfbana skulle vara en snabb och bra lösning. För det är bråttom!
Goodwillvärdet är i stort sett förbrukat genom det storslagna SPA-projektet (i kombination med att man gjorde sig av med kompetens och engagemang för driften av det som förr fick så mycket beröm).
 
Men det är inte för sent!
Om nuvarande golfbana i Idre kan återfå sin status som en av de bästa så krävs mer än grönt gräs.
Och då kan det bli intressant för alla parter att bygga ytterligare en golfbana i Idre.
 
Välkomnar att kommunen vill kalla till möte för att försöka få fler att samarbeta i frågan. Inte minst kommunen alltså.
 
Övningsgreen i sol nu när många skuggande träd tagits bort. Bra tycker jag. Att ha en puttinggreen som är sämre än alla andra greener på banan är ingen bra marknadsföring.
 
Att skruva ned förväntningarna på golf för uppskruvade besökare genom en vinglig entré och en trist parkering är OK, men när det gäller golfen så får man inte sabba upplevelsen direkt genom att erbjuda en övningsgreen som är oanvändbar för att testa fart och rull på banan.
 
Körbart eller ej, jag stannade vid infarten eftersom jag bara har drivning på bakhjulen och en lätt bakvagn.
Men ni som har fyrhjulsdrift tar er lätt in. Det gäller bara att hålla sig i spåret den första biten...
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: alf søbak

Hei Ulf!

Flott fisk Angela fikk, men det var ingen øring, det var en røding.

Hilsen Alf

2013-04-03 @ 22:15:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0