Stimp på Idrefjällens GK

För några år sedan mätte jag Stimpen ganska regelbundet. Vi låg runt 7,5 oftast, men hade nästan 9 några gånger när det var riktigt kortklippt. 
 
Det rullar bra på våra greener nu, och jag trodde att det handlade om 7,5 nu när klipphöjden ökats inför vintern. Det var snabbare för ett par veckor sedan.
 
När jag fick höra att man mätt 10,0 för några dagar sedan så blev jag skeptisk och lånade utrustningen för att mäta idag.
 
Mätte först på en synbart plan del av övningsgreen. Medelvärde fram och tillbaka var 8,2.
Men man måste mäta både fram och tillbaka och dessutom korsvis även på en för ögat plan del av green...
... och vara försiktig när man lyfter vinkeljärnet som startar bollens rull...
 
Hur som helst så mätte vi senare på hål 10 och hål 13.
Medelvärde med två mätningar på hål 10 var 8,5.
Medelvärde med fyra korsvis mätningar på hål 13 var 8,8.
 
Men i båda fallen gjorde en minimal och osynlig lutning av en plan yta att det var 10 på båda i ena riktningen.
 
Avståndsmätare använder fler och fler, men vattenpass saknas fortfarande i den seriöse golfarens utrustning,  :-) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0