... och tiden går...

... och man samlar på nya upplevelser.
Nyligen nygifta Anna och Per kom också till Strängnäs.
Poserar med version tre av de tavlor som Arne G målade fritt efter en bild av paret uppe i Ammarnäs...
paret var där men Arne var i ateljen i Idre och fick bara en hastig glimt av ett foto som start för sitt kreativa tecknande och målande.
 
Anna och Per blev överlyckliga för målningen de fick i bröllopspresent och vill bara veta mer om vad Arne målar. Dom hade nog velat ha den här också, men den är tillsvidare min!
 
Ett tips från mig är att dom redan nu bokar plats på ett äldreboende i Funäsdalen. Där hänger version två som köptes av Härjedalens kommun när Arne ställde ut i Sveg.
 
Och i övrigt var det en blandning av mys och full fart i Strängnäs.
 
Linus fick ta flygcertifikat och det fixade han i duggregn och lite besvärliga små vindpustar på fem minuter.
Jag sa att den lilla maskinen var min, men att han fick behålla den om han klarade lektionen.
Linus lärde sig snabbt. Mycket skärpt och mycket motiverad.
 
Kul även för morfar... nu är Linus inte bara legitimerad flygare, han har även rätt att utbilda mamma, pappa och syster Alva i hur man flyger och störtar kontrollerat.
 
Linus fick nämligen ett extra "skolflygplan" för att kunna ha lektioner utan att förolyckas själv-  :-)
Dessutom har jag själv ett till i reserv hemma i Idre - man lär ju få leka själv också. Tre kan flyga samtidigt eftersom de fungerar på olika kanaler på 27 Mhrz.
 
Inomhus var det senare allehanda sällskapslekar...
Tuva engagerade Anna i en pekbok...
 
Från vänster till höger:
Linus, Anna, Alva och Per.
 
Men tennis skulle det också bli. Linus har gått i "Tennislekis" ett par år och Alva har också börjat.
Jag åkte till tennishallen för att se Linus träna. När Alva var där tidigare så tränade Linus och jag lite mer på att flyga över en våt och långhårig allmänning i besvärliga små vinpustar...
 
Tennishallen och entusiasmen kring tennis i Strängnäs är imponerande.
 
Laddad Linus.
 
Sist jag var där så fanns det bara två banor och Linus träffade bollen iblnd med någon del av racketen...
Men det är några år sedan. Nu är det utbyggt till tre banor.
Nu var det annat. Dom tränade verkligen. Här är det volleyträning. Kolla Linus blick på bollen...
 
Hopprep ingick i övningarna
 
Genomgång av erfarenheterna efter varje moment. Linus hade mycket att berätta för tränaren och assisterade tränaren pappa Johan.
 
Jag blev sugen på att börja spela tennis. Det finns en tennisplan inomhus på Idre Fjäll vet jag, men jag har aldrig hört talas om någon tennisklubb här hemma.
 
Hemresan via Örebro gick bra. Plus 5 i Örebro. Plus två på höjderna före Vansbro.
 
Jättelika vindkraftverk på höjderna i skogen före Vansbro. Snurrar dom och producerar trots att det är absolut noll vind nere hos mig på Inlandsvägen?
Jo dom roterar lite makligt och vackert.
Jag störs inte av att dom står där och rör sig.
 
Jag störs mer av att ibland passera en skog, eller skogklädd höjd som plötsligt bara är borta och lämnar kvar enstaka spretiga sihuetter av döda eller halvdöda träd som varken rör sig eller producerar något.
 
Brummade vidare och pausade i Johannisholm. Visste inte om jag skulle äta dagens lunch eller bara fika. Såg inga skyltar om mat, utan bara kaffe och hembakat kaffegodis bakom glas på disken.
 
Det visade sig att det fanns en slags matsedel på disken, men den var upp och ner från min sida.
Jag frågade om en smörgås, och då fick jag se alla möjliga val på både mat, smörgåsar och bakverk.
Hmmm. Funderar jag.
Inga smörgåsar är färdiga, vi gör dom nu ... svarar hon som tar betalt.
Man har ju inte bråttom när man reser från Örebro till Idre och är ledig.
 
Efter en kaffekopp och bläddring i Venjansnytt så kommer min smörgås. Varm.
Nystekt bacon och två nystekta ägg på toppen och fräsch sallad gömd under äggen och en massa bacon. Siktkakan var nog också hembakad på morgonen.
 
Bästa macka jag ätit på mycket länge!
Vad kostar en sån macka tror ni?
 
Behövde inte ta fler pauser på vägen hem.
 
Men jag funderade ibland över hur länge det skulle dröja innan jag skulle få se snö igen..
 
Jo närmare Bunkris så var det lite dimmigt och tidigare färsk snö låg kvar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0