Tillbaka till snön...

Jag har tillbringat ytterligare några dagar i Oxelösund med min syster.

Vi plockar bland vår kära mammas sparade saker och hittar minnen som vi aldrig hade anat att hon sparat så välordnat. Anat hade vi väl, men inte att det fanns så mycket från så långt tillbaka...

Oxelösund har en kyrka som är modern och speciell. Den byggdes när jag var i de yngre tonåren (eller yngre). Hur som helst så har jag både klättrat i byggnandsställningarna och åkt bygghissen med brädgolv upp till i höjd med korset med två små kompisar utan ledsagande av någon vuxen.

Det var läskigt. Vi fick åka själva och bara veta vilken knapp som betydde ner...




Det pratades och tycktes en hel del i Oxelösund när kyrkan byggdes.

Den ligger på en höjd mitt i stan och syns från alla håll, även långt utifrån havet vid inloppet till Oxelösund. Precis som den fyrbåk som den är i kuststaden Oxelösund.

Mamma bodde sina senare år bara ett stenkast från kyrkan.
Där löste hon korsord, läste böcker med stor stil, och ringde för att höra att jag mådde bra och var försiktig i skidbackarna och på vägarna. Maud hade tätare kontakter med mamma från Örebro, så mamma behövde inte oroa sig lika mycket för henne som för "minstingen".

Begravningsakten blir i den vackra kyrkan i Oxelösund om tre veckor... i vackert väder utan snö.

*    *    *

På hemvägen gjorde Maud och jag sällskap till Eskilstuna, därefter åkte jag via Fagersta och Ludvika, och Maud åkte direkt till Örebro.


Vid Kvicksund var det broöppning som bildade långa bilköer. Passade på att svänga av och köpa lite choklad, läsk och tanka bilen.
Tanka bilen gick inte. Pumparna avstängda.

Att svänga av från kön var inte heller så smart. Den blev jäääättelång, och ingen ville släppa ut en som kom från höger.

Senare blev det lite snö.


Den här bilden är från vägen mellan Älvdalen och Särna, men snön började synas redan på höjderna mellan Ludvika och Borlänge.

Ser ni fågeln som flyr vid vägkanten till vänster?

Noll grader uppe på höjderna kring Bunkris, men inte snö på vägarna eller halt.

Hur som helst är jag i Idre igen. Hemma?

*     *     *

Tog en snabbtur till golfbanan i Oxelösund/Nyköping när jag åkte ner tidigare i veckan (efter att ha övernattat i Strängnäs hos Anna och Johan med de växande småttingarna Linus, Alva och Tuva).

Gissa om det var full fart både i Strängnäs och på golfbanan utanför Oxelösund...


Tuva kommer plötsligt ruskrypande till köket för att höra vad mamma och morfar pratar om.

På golfbanan var det grönt och ont om parkering.


Många tränar puttningen tidig förmiddag den 2:dra maj.



Hål tio tror jag.... och visst finns det färdiga golfbanor så här års efter den vinter vi haft i år.

Jag har inte besökt golfbanan i Idre på länge eftersom jag varit på resande fot.
Men det ser bra ut sedan tidigare, och nederbörd är bra, även om den tillfälligt kommer som vårsnö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0