Bröllop på Nämdö

Först väntade en härlig skärgårdstur från Stavsnäs.
Båten anländer i ett lätt regn
 
Möte
Semesterfirare vill pröva sonens radiostyrda båt och utmana vårt fartyg...
 
En stor präst anländer till den lilla kyrkan på släpet till en liten fyrhjuling med en ännu mindre chaufför
Fullsatt kyrka och alla väntar på brudparet...
... och dom kom!
Vackert par och en vacker och trevligt rolig präst
Så småningom utväxlades ringar, och ...
 
... första? kyssen...
Därefter uppvisning på trappan, hurrarop och risgryn och blomblad...
 
Syrran och jag hade plockat mängder av blomblad från bland annat pioner, rosor och penséer.
Jag skulle ju ta bilder så hon fick kasta själv, men det skötte hon med bravur! Första näven hann inte landa innan nästa kom flygande...
 
Därefter var det naturligtvis mat och tal och lite små hyss.
Per och Anna hade pyntat och Anna hade bakat spännande bröd och lagat ett antal jätteläckra pajer
Många småttingar blan gästerna också. Jag hade tre barnbarn på plats och min syster hade ett barnbarn på plats.
Min första lilla portion... oerhört gott, och många nya och spännande smaker.
 
När Toastmastern klingade i glaset så var dags för ett tal av någon, och när alla matgäster skramlade med besticken så skulle Per och Anna ställa sig upp och kyssas... det skramlades ofta.
 
Det lektes också en lek för att utröna hur överens paret var i ett antal skojiga frågor om vem som var bäst på armbrytning, sov längst på morgonen, lagade godaste maten o s v.
 
Presentbordet hade en spargis strategiskt placerad i mitten, eftersom Anna och Per helst vill ha spik, skruv, gipsskivor, takpannor, etc till siin planerade tillbyggnad på Ekholmen.
Eftersom det är knepigt att transportera byggmaterialet så fanns alternativet att sätta in pengar på ett konto eller fylla spargisen...
Men jag hade förutom pengar till ganska många spikar eller några gipsskivor bidragit med en målning som Arne G i Idre målade på mitt uppdrag. Tack Arne! Per och Anna kände igen motivet och tycker jättemycket om tavlan. Tack Angela som hjälpte till med bytesaffären med Arne... som inte målar porträtt påstår han.
 
*   *   * 
 
Fantastiskt bra ordnat allting och det var bara synd att vi gamlingar kände oss tvingade att åka hem med ordinarie båt och missade därmed dansen. (För att klara bilresan till Örebro i rimlig tid på dygnet).
En vacker Nämdöfjärd under hemresan på kvällen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0