Utlandsresa...

Åkte till Tänndalen för att säga hej till Per och Anna som är där och vandrar i fjällen under några dagar.
Hemresan gjorde jag via Norge (därav rubriken) för att få se mer av fjäll och ståtlig natur.
På resan upp tittade jag in på Funäsdalens GK och åt en läcker lunch, aborrfilé som kan rekommenderas!
 
 
När jag parkerat bilen så svängde det in en bil från Idre som blinkade hej med lyktorna. Det var lätt att se vilka det var eftersom registreringsskylten var IDRE - Nisse och Anita alltså. Måhända har dom deltagit i Fjälltouren i golf.
 
Renar och vackra vyer på resan upp
 
Här har vi många vägrenar som ni vet. På hemresan utomlands såg jag mest fårrenar. vägfår menade jag...
 
 Fint väder var det uppe i Härjedalen. Det var småregnigt i Idre när jag startade, men telefonkontakten med Per på en fjälltopp kunde berätta om sol och växlande molnighet.
 
Kul att träffa Per och Anna i fjällen efter bröllopet i skärgården vid midsommar.
 
Per ombytt efter toppturen på något närliggande fjäll.
 
Anna vilar och njuter i den fina stugan. Anna och Per var där tillsammans med fyra andra kompisar och en pytteliten kille.
Lille killen var med på alla toppturerna men gick inte många steg själv.
 
Per begrundar utsikten och försöker hitta rätt fjälltopp...
 
Hemvägen via Norge bjöd på mängder av vackar vyer. Men det var ont om parkeringsplatser eller andra möjligheter att stanna och fotografera från bilen.
 
Men några bilder tog jag. Förstår också att man inte kan bygga parkeringsplatser för bilåkare så fort det dyker upp en vacker vy i Norge. Det dyker ju upp en ny bakom varje kurva. Dessutom är ju vyerna till fots och med ryggsäck så oändligt mycket mer fascinerande.
 
Den här bilden kunde jag ta efter att ha tittat bakåt och tvärnitat vid en oskyltad liten sidoväg där det parkerat en husbil.
 
Norge är vackert på ett liksom lagom dramatiskt sätt. Inga alligatorer i vassen eller hotande vulkanutbrott...
 
Sverige har liknande dramatik och billigare hamburgare och cigaretter... ;-)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0