Sommargolf idag!

Skön värme och sol efter några riktigt kalla dagar.
 
Spelade med Morgan som hade grannen Henrik med som åskådare och Caddie.

Henrik har fått prova på lite golf och kommer troligen att gå kursen för att bli golfare nästa sommar.
 
Igår spelade jag lugnt och ledigt avslappnat med Agneta och hade bra bollträff och riktning flera gånger...
 
Idag tog det tolv hål innan jag kom på att jag slog med armarna och nöp till med händerna. Det gick uselt. Bättre efter att jag kom på felet.
 
Morgan hade en Birdieputt på hål 2 som stannade ett kvarts bollvarv framför hål. Jag hade ett helt gäng långa puttar som vek åt sidan en eller två decimeter från hål...
 
Men Morgan gjorde en snygg Birdie på hål 6.
 
Flera greenkoppar (eller alla) hade en liten knappt synbar uppförsbacke runt hålet. Som en väldigt tillplattad vulkankägla.
Det finns två teorier om hur det blir så.
 
Den ena, som jag tror mest på, är att många golfare sätter en fot ett par decimeter från hålkanten när dom plockar upp bollen ur hålet.
Den andra teorin är att man lyfter marken runt hålet någon millimeter när man dra ur pluggen efter att ha gjort ett nytt hål. Men jag tror som sagt mer på den första varianten. Man kan se på TV att proffsen som spelar golf är mycket noga med att sträcka sig långt när dom plockar en boll från hålkoppen.
 
Morgan vann vårt matchspel med 5/4. Han vann också Poänbogeyn med 5 poäng.
Jag lärde mig ett par saker som jag måste skärpa till inför Pernillas tävling på fredag.
 
När vi var på hål 18 startade ett litet sportflygplan från flygfältet i Idre.
 

En härlig sommardag alltså.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jonas G

Ang. vulkaner. Den första teorin stämmer bäst. Förutom trampandet så kan det bli upphöjningar av bollplockande händer på väg ur koppen och av själva koppen om den följer med flaggan upp. Det finns säkert fler förklaringar.

När det görs nya hål så lyfts marken ibland något litet men det rättas till när hålkoppen sätts på plats.

2012-08-30 @ 12:48:32
URL: http://www.gardsio.se/Minblogg.htm

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0