Sommar idag...

Prognosen lovade sol och 20 grader, men jag tror att det blev varmare... 24 grader i skuggan sa någon, och det tror jag på.

Spelade med Birger som köpte sig ett par nya shorts i pausen efter nio hål.


Birger laddar i sina nya byxor på hål 13, och i bakgrunden kan man se att det dök upp många fler golfare i sommarvärmen. Ny keps har han också. Den vann han i Gutgolfens ena finaltävling.

Pipa, Gunnar och Inge gick i bollen efter oss. På hål 3 chippade Pipa i en Birdie från ruffen bredvid högra greenbunkern. Birger och jag var upptagna med att slå ut på hål 4, men vi hörde Birdien...

När vi skulle slå ut på hål 18 så hörde vi ett FOOORE... från hål 17. Birger hörde dunsen i skogen och gick ner och pekade ut bollen för Gunnar.

Så jag hade tid att plocka fram kameran för att ta en bild på våra tre bakomvarande spelkamrater.


Men det var inte lätt att få med alla tre på samma bild. Inge vandrar iväg åt ena hållet, och Gunnar är hos Birger i skogen åt andra hållet. Bara Pipa som är på väg i rätt riktning.


Efteråt fick vi höra att Pipa hade gjort ytterligare en Birdie. Den andra gången via en lååång putt utför på hål 14. Kanske liknande den jag såg Erling göra för ett par år sedan - en meter fel hela vägen men svängde snyggt i på slutet... det gäller att kunna läsa greenerna, men fram för allt gäller det att ha känslan för längden!

För övrigt hände det en lustig sak på hål 7. Det kom en man bakom som såg ut att ha bråttom eftersom han promenerade snabbt och spänstigt bakom oss på hål 6.

Mitt första utslag på hål 7 tappade vi. Jag kände att det gick vänster, men visste inte om det var ett högt slag vänster eller ett lågt slag.

Jag frågade den mötande mannen om han hört ett nedslag av en boll bakom sig på hål 6 kort om bäcken, men han svarade nej.

Birger hade ställt sin bag kort om träden och tjockruffen mellan hål 6 och 7. Och mannen kom några ögonblick senare fram och pekade på en boll som hade träffat Birgers bag. Min boll. Perfekt. Jag skickade iväg andra slaget mitt i fairway en bra bit bort.

Men jag hade också slagit en provisorisk boll, och Birgers första hade kanske flugit över renstängslet och ut på Foskrosvägen, så han slog också en provisorisk boll. Nu hade vi tre bollar på fairway men ville leta efter Birgers första. Vi vinkade därför fram mannen bakom oss.

När han passerade oss som letade så pekade han på en boll på fairway, men jag tackade och svarade att vi letade efter en annan boll och berättade att vi hade 3 bollar på fairway. 

Mannen knallade vidare efter högerkanten på fairway och tog plötsligt en tur in till mitten av fairway innan han slog och knallade vidare. Aha tänkte jag. Han ville försäkra sig om att han spelade på rätt boll.

Nåväl, så småningom skulle vi spela vidare, men min ordinarie boll fanns inte kvar på fairway.

Lustiga saker händer ibland under en golfrunda.

Jag minns en gång för många år sedan när jag skickade ut en boll jättesnett från tee på hål 13.
Den hamnade mitt i fairway på hål 12. När jag var på väg till bollen så såg jag en kvinna som plockade upp min boll och stoppade den i fickan.

Hallå! Ropade jag, det där är min boll! Men hon bara gick vidare som om inget hade hänt.
Vad gör man? Ber om kroppsvisitering?

Nej. Lustiga saker händer på golfbanor, men att folk stjäl bollar från andra spelare är inte vanligt.

Hur som helst så var det kul men ovanligt att spela golf i kortärmat så här års. Jag tror till och med att gräset har börjat växa igen...

På lördag blir det avslutning med först Brunch och därefter golftävling med speciella arrangemang, och senare middag för de som så önskar. Och fortsatt fint väder ser det ut att bli.

Kommentarer
Postat av: Birger.

Du får ursäkta om jag stjäl nån bild av dig ibland , fick till 4 av 5 driver sista 9 , och par på 11:an och 14.

2011-09-29 @ 19:26:00
Postat av: Uffe

Helt OK Birger.



Kul att det lossnade. Berodde nog på sällskapet.

2011-09-29 @ 19:31:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0