9 hål med Björn och Heffe...

Vi var inte många på banan, men det dök upp några fler så småningom.

Efter sju spelade hål ledde Björn med 1 poäng. Heffe spelade inte.

På hål 8 fick Björn problem i starten, så jag såg en chans att gå förbi och vinna.


Heffe tittar och lär när husse siktar och laddar...


Bra sving Björn, men jag vann hålet och var nu i 2 poängs ledning.

På hål 9 låg vi båda mitt i fairway och Björn hittade green på tre slag medan jag låg i bunkern på två. Min boll låg i en pytteliten fördjupning i bunkern så jag kom upp på green efter två bunkerslag.
Treputtade för 0 poäng, men Björn tvåputtade för 3 poäng och vann alltså med 1 poäng.

Restaurangen är nu stängd i tre dagar, men öppnar igen på torsdag.

Vi tog en kopp kaffe hos Kina och Påhl, och avbröt därefter vårt golfande.

På lördag är det stor final i Gut- och Jentgolfen, men det är skamligt få anmälda än så länge...
Ni som råkar läsa det här och vill vara med måste anmäla er så snart som möjligt. Om inte annat så behövs det för att kunna meddela restaurangen hur många vi blir som vill ha något att äta i samband med den omfattande prisutdelningen...

Gutarna har ju i år två prisbord att tävla om.

Planerna är att det blir två tävlingar i samma runda.

2011 års priser delas ut till den som vinner slaggolfen (antal slag minus spelhcp).
2010 års priser delas ut till den som vinner poängbogeyn med "Power-hål".

Det blir enkelt att föra scorekorten och det kommer att finnas en lika enkel beskrivning över hur det går till.

Men för den som läser här kan jag berätta lite kort:

Före start på första tee väljer varje spelare tre "Power-hål" på första nio och tre på andra nio.
De hålen markeras med en ring i kolumnen där antal slag noteras. Markören ringar in sina egna på samma sätt för att komma ihåg vilka han valt.

Man måste välja ett Par 3, ett Par 4 och ett Par 5 på varje halva.
För varje hål skriver man slag och poäng precis som vanligt.

Tävlingsledningen gör efter avslutad rond en ny notering bredvid poängkolumnen där poängen på hålen bara skrivs en gång till. Förutom för de inringade "Power-hålen", där den poäng som noterats dubbleras. Och saknas det poäng så blir det minus två på det hålet.

Förutom de tre plus tre "Power-hålen" så finns det en möjlighet att välja till ett extra Bonushål, och det är hål 9 och inget annat. Det måste göras före utslag på hålet, och markeras med en ring.

På det Bonushålet får man också dubbla poängen när tävlingsledningen räknar samman poängen, men om det saknas poäng på hålet så blir det den gången minus tre.

Om någon skulle välja hål 9 som "Power-hål" från start så räknas det som alla andra, och något Bonushål finns alltså inte för den spelaren.

Låter det krångligt? Nej inte alls, det gäller bara att spela bra golf och välja sina "Power-hål" med finess.

Och scorekorten förs som vanligt bara med slag och poäng. Ingen ska på banan fundera över om poängen ska dubblas eller om det ska skrivas minus två. Den justeringen gör vi när vi räknar ihop poängen i efterhand.

Imorgon kl 10 ska Alf, jag och Björn spela golf ( kanske även Nigel) och därefter ska Alf och jag plocka ut priser och planera för eventuell mat efter tävlingen på lördag.

Om det inte blir fler än fem herrar anmälda så föreslår jag att vi delar prisborden på fem och därefter spelar kul golf med damerna och beställer en läcker trerätters middag på golfrestaurangen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0