Golf idag...

Bara Alf och jag på banan, så vi testade en "Cross Country".


Ingen snö, ingen frost, inget regn, och då och då lite sol på en öde bana.

Vi spelade från hål 1 till 18 och därefter via 17 till hål 8. Alf tog vägen via vägen mellan hål 3 och 8 och efter en del problem så kunde vi krångla oss ner till hål 7. 

När vi låg för inspel mot vinterflaggan på hål 6 så råkade våra bollar hamna nära varandra.


Alf konstaterar att han ska slå först. Vi hålade ut på lika antal slag.

Vi fick ingen bra indikation på vad man kan tänka sig för Par på det långhålet, men vi hade ju en del dåliga slag i skogen när vi skulle transportera oss mellan hålen, så rundan gav ingen rättvis bild av
vad som borde utgöra Par. Att bara addera Par för de hål vi passerade är ju inte heller en bra indikation eftersom man då måste räkna bort 2 puttar och genvägar, men lägga till transportslag mellan hål...

På hemvägen bjöd Alf på fika och egenhändigt bakade bullar.

Alf serverar kaffe.

Jag avrådde Alf från att fortsätta till hål 12 via hål 15, 14 och 13 eftersom jag provat den vägen en gång...

Vi spelade alltså via hål 16, 9 och rangen.  Alf vann med 1 slag bättre än mig efter att ha spelat via övningsområdet vid parkeringen.

Nu när jag suttit hemma en stund och spekulerat lite fram och tillbaka med banguiden som hjälp, så tror jag att en vettig bedömning av Par för de två hålen kan vara 14 + 14 = 28.

Men då kanske jag utgår från en bogeyspelares förmåga.

Räknar man bara längder så kan det kanske handla om 12 + 13 = 25 (med transportslagen).

Jag vill inte avslöja vad Alf och jag hade, men vi hade ju en del onödiga möten med trädtoppar och duffvänlig mossa och extra lång och seg ruff som inte normalt ska vara i spel.

Men 20 över Par är väl ungefär vad som motsvarar vårt hcp när vi spelar bra, vilket vi inte gjorde idag...

Hoppas att det blir tillfälle att få en revansch på banan innan snön slår till och lockar till skidåkning.

Tillägg: En liten regelgrej om bollen försvinner i skogen. Vi bestämde att vi kunde droppa utan plikt på det ställe i skogen där bollen borde ha försvunnit. Vi behövde bara använda den regeln en gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0