Trådlöst nätverk hemma?

Jag har det och har testat räckvidden. Det vore ju praktiskt om man kunde nå det även när man har datorn med sig en liten bit bort.

Routern är placerad en bit in i lägenheten (nära första jacket).

Jag roade mig för någon vecka sedan att ta med datorn ut och kolla räckvidden.
Full åtkomst vid brevlådorna, men det har jag ingen glädje av.

Promenerade vidare ner mot Grillen, där det kunde vara praktiskt att nå Internet. I alla fall på onsdagskvällar när vi vill se hur många miljoner eller småpengar vi fick tillbaka på satsade 50 kr.
Men kontakten försvann 10 meter utanför ingången till Grillen.

En fundering jag har nu är om man kunde montera routern framför en parabol riktad mot Grillen och nå dit. Visserligen handlar det om tvåvägskommunikaton, men parabolen används ju oftast för att förstärka inkommande signaler. Parabolen behöver ju inte sitta utanpå huset och vara jättestor...

Om någon fnissar åt mina funderingar så är det inte så konstigt tycker jag.

Men utan golf och skidåkning här uppe i mörkret så kan man ju fundera över annat medan man städar och tvättar.
Ska snart ner i tvättstugan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0