Grattis Mamma!

Jag hade tänkt fira mamma Birgit genom att gå 18 hål på 98 slag idag, men då hade jag behövt spela lite bättre. Ett Par på hål 16 så hade jag lyckats.


Min mamma fyller nämligen 98 år idag, men hon har inte börjat med golf än.

Anledningen till att jag inte åkte ner för att fira på plats var bland annat ett bekymmer med bilen.
En läckande hydraulslang till styrservot behöver bytas, och den verkar vara svår att få tag på till rimligt pris.

Jag brukar alltid åka ner för att fira mammas födelsedag hos min syster i Örebro, förutom när mamma fyllde 85, för då var hon här uppe och vi firade på Mon Gård.
Jag minns att det regnade ganska flitigt då under några dagar, så hon fick inte se en enda fjälltopp.
Hon tyckte bara att jag bodde långt bort...

Idag spelade jag golf med Jan.Erik J och det var ju också kul.

Banan är nu snart i gott skick, men vi har i mitt tycke ovanligt få gäster och det är ju på både gott och ont... jämfört med förra året så är banan i mycket gott skick.

Och lika vacker och intressant att spela. Man tröttnar aldrig på den här banan eftersom alla hål är olika och få hål ligger tätt. Alltid spelar man ett eget hål utan att behöva fundera över vilken flagga man ska sikta mot. Visserligen kan man behöva ropa Fore! om man slår snett på ett par hål, men det är ju bara positivt att få skrika av sig ibland om man missar grovt.

Jan-Erik och jag spelade matchspel som viktigaste tävling. Efter nio hål var jag 3 upp. (18 poäng på första nio).

Jan-Erik gjorde ett snyggt Par på hål 12 trots ett duffat andra slag på lite över 60 meter.

Det blåste på ett intressant sätt idag, och Jan-Eriks utslag på hål 13 blåste med vinden (som var mest motvind från vänster), så han hamnade på hål 12 i kraftigt motlut med en drygt 200 meter kvar till flaggan.


J-E försöker hitta en riktning över träden...

Jag försökte slå en låg boll mot bunkern som skulle driva in mot mitten av fairway. Men den blev alldeles för låg och fastnade i småbuskar till vänster framför röd tee, men den låg på gräs i en liten grop. Med en järnsjua knackade jag fram den till fairway i höjd med bunkern och kände mig trygg eftersom jag hade ett extra slag på J-E på hålet.


Men Jan-Erik fick fram sin boll på fairway med cirka 50 meter kvar till flaggan och vann hålet.
Nu var jag bara 1 upp.

På hål 14 hittade J-E skogen till höger om green och jag hittade till vägen kort om green till vänster.
J-E´s P-boll landade på green nära flaggan.

Jag dömde ut min boll eftersom det är snårigt och svårspelat i de trakterna och slog tredje från tee.
Tredje landade kort om green till vänster.

När vi promenerade nedför backen slog mig tanken att det kanske var dumt att döma ut bollen. Med den tur jag haft de senaste två dagarna så kanske den rullat vidare på vägen och ligger spelbar...

Och mycket riktigt. J-E hittade den direkt i bra läge till vänster om vägen efter den snåriga bäcken.
Han föreslog som en snäll kompis att jag hade spelat min andra som en provisorisk boll, men jag mindes tydligt att jag sa något i stil med:
- Ah, jag slår en ny boll, den där glömmer vi.

Hur som helst så spelade jag därefter in båda bollarna för att se hur det kunde ha blivit.

Det blev vinst för J-E på en dubbelbogey. Min utdömda boll gjorde också dubbelbogey, men trippel på P-bollen innebar nu att vi var lika i matchen.

Jan-Erik vann även hål 15 och 16, var 2 upp och läget var Dormy.

Jag gjorde Par på hål 17 och Bogey på sista hålet vilket räckte till oavgjort i matchen.
Och jag vann poängbogeyn.

Imorgon blir det Köpenhamnare mellan Alf S, Jan-Erik J och undertecknad kl 11:00.
Vi har alltså plats för en till om någon är intresserad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0