Golf igår och golf idag...

Igår hade jag bara tänkt spela 9 hål med tre klubbor, vilket jag också gjorde efter en fika och toast på banan.


Angela var där och hade hand om shoppen, men hann också plocka bort lite vissna knoppar i blomlådorna.


Det dök också upp en kul norrman med fullastat och välflaggad fyrhjuling. Han spelade inte golf, men jag såg fordonet ofta i Idre förra sommaren... han är nog på semester.

En annan och mer känd norrman dör också upp...

Ola som numera är sällsynt gäst på banan dök upp med ett tyskt par som jag träffat tidigare.
De hyr en hytte av Ola och kommer nog att dyka upp flitigt på golfbanan under de närmaste veckorna.


Nisse var där med halvstor kamera, och Nicklas tränade flitigt, men Nisse zoomade in någon annan häftig bild. Cina sa hej till Kerstin, Mari, Inge (och Lisbeth?) som justa hade spelad första nio.

Jag smet ut på tian före dom med tre klubbor. Järn 6, Pitch och Putter.

Kul träning med järnsexan. Efter en hook på hål 10 så gav jag mig en Mulligan och lyckades göra 6 i och en poäng på hålet. 5 i på hål 11 efter problem i bunkern med Pitchen.

Men därefter gick det bättre. Par på hål 14 efter kort utslag, Pitch och en Putt.

På hål 16 två slag ner till vattnet, ett över och ett framför Green. Parchipp alltså från 30 meter...
Duff och två Puttar för 7 i och 2 poäng i alla fall.

Kort utslag på hål 17 men på gräs och lagom avstånd för en Pitch.

Bollen rullade förbi flaggan lite, men Par blev det.
Det slutade på 18 poäng!

Senare på eftermiddagen dök Jarle upp och frågade om jag ville var med på en kvällsrunda över nio hål tillsammans med Stg-Arne och Jonny eftersom Stråken fått förhinder.

Efter viss tvekan svarade jag ja.


Jarle, Jonny och Stig-Arne samlade för att ordna lottning av lag.
Vi spelade Bästboll Match, och satsade var och en 20 kr i prispengar.

Lottningen utföll så att Jarle och Jonny bildade lag och jag spelade i lag med Stig-Arne.

Jag hade fortfarande bara 3 klubbor, vilket var lite dumt eftersom vi även spelade om min lagkamrats pengar. Men jag litade på att det skulle bli en match mellan Jonny och Stig-Arne, och så blev det.

På hål 3 hade Stig-Arne ett vått läge i diket uppe vid hål 5.

Jag minns inte om möjligen en millimeter av bollen stack upp ur vattnet, men inte var det mer - kanske ingenting.

Jag såg fram emot ett spektakulärt vattenslag, och det blev det.

Kameran hann inte fokusera så bilden blev misslyckad, men slaget blev suveränt bra och bollen landade på green för en tvåputt. Men det räckte inte eftersom Jonny gjorde Par på hålet, och vi låg under med 2 hål och 4 kvar att spela.

Stig-Arne vann hål 6 och nu låg vi bara under med 1 hål.

Jonny och Jarle vann med 2/1 på hål 8.

Men då kom Stig-Arne upp med ett lysande förslag! Kvitt eller dubbelt för vinst av sista hålet...

Risken att förlora 40 kr mot risken att slippa punga ut med 20 kr alltså. Alla accepterade, speciellt de som hade chans att vinna dubbelt och inte förlora något.

Jonny slog ut först. Spikrakt och mitt i Fairway kort om bunkern.
Stig-Arne slog vänster över träden ner mot myren, men jag anade att den borde ha passerat myren.
Efter visst letande hittade vi bollen nära en trädstam kort om bunkern, men i ruff.

Jonny duffad sitt andraslag och Stig-Arne fick fram sin boll på Fairway, så att de låg ungefär lika efter två slag.

Stig-Arne vann hålet och vi kvittade. Ingen förlorade men det kändes som en vinst...

Jonny sänkte sig eftersom han hade 24 poäng, och Stig-Arne sänkte sig eftersom han hade 21 poäng!

Jarle och jag var statister mest hela tiden...

*   *    *

Idag tänkte jag gå några hål med 3 klubbor igen, men den här gången Järn-5, Pitch och Putter.

För golfen hälsade jag på hos Arne som har massor av nytt på gång.

Bland mycket annat en ny jazzig målning som inte är färdig...

På golfbanan träffade jag Alf, Björn och Patrik, och fick följa med trots att dom spelade en myckat prestigeladdad tävling.

Jag funderade på att hämta vagnen och alla klubborna, men eftersom dom alla hade bärbagar, och det var ont om tid till start, så höll jag fast vid mina 3 klubbor i handen.


Här fick vi vänta lite på hål 8 och kunde både telefonera och ta kort.


På hål 11 var det skarpt läge för en bild med tanke på Björns läge i bunkern.


Men Björn fixade det svåra läget ganska bra. Men flaggan stå till höger, så antingen började Björn bli trött, och var bara intresserad av att ta sig ur bunkern, eller också var det smart spelat...


Här är vi på hål 15. Jag kan säga att vi hade väldigt roligt med den blandning av golfslag som det blev på slutet... en blandning av suveräna golfslag och annat... ;-)

Alf vann, Björn två och Patrik trea.

Imorgon kl 11 ska jag spela med Nigel, men då blir det med hela uppsättningen klubbor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0