Gårdagens bilder och lite nytt

Jag var i Fjätervålen och en liten sväng till Himmelfjäll igår.

Tog en tur med Forden och hade sällskap av Classe som nu kör miniskoter i Fjätervålen efter att Idre Fjäll ville ta över hans verksamhet i egen regi.

Härligt väder och jag ångrade lite att jag inte tog med mig skidorna.
Men bara lite, eftersom jag börjat bli lat.


Det ser inte mycket ut från parkeringen, men toppen ligger drygt 300 meter högre upp.


Ett gäng kompisar hade kul i backen. Många före detta skidlärare på Idre Fjäll.


Jan som i många år haft skidshop i Fjätervålen var med.


Classe var inne på kontoret för att berätta om tider och priser för miniskoter, och fick hjälp med underlag till ett par skyltar för att informera besökare.


Här uppe i backen bakom Classe ska en skylt stå. Större än den han håller i...


Där till vänster om skidshopen ska den stå. Och på den stora bromsplanen nedan för tävlingsbackarna längre bak blir det en häftig bana för miniskoter.

Nedanför barnbacken Pingvinen finns redan en liten bana för de mindre barnen.

Gott om snö har vi i alla fall - och sol.


Härligt vinterväder som jag sa...

På vägen hem tog vi en sväng in vid Himmelfjäll.


Liften är igång, och alla får åka gratis nu i uppstarten.
Svårt att se vad det handlar om på den här bilden, men det handlar om en första backe med bra längd (ungefär 700 - 800 meter), och en fallhöjd på knappt 100 meter med bättre lutning i starten.

Perfekt för barn och nybörjare på carving när det blir lite hårdare pistat.


Nuvarande pistmaskin är en snöskoter som vältar snön med ett gäng bildäck. Lite grov manchester, men bättre det än ingen manchester när det inte lutar så brant.

Ska bli kul att provåka!

Och helt annat.
Dagen bestod bland annat av en kul tur till Idre Fjäll för att ta lite bilder åt bekanta på ett mysigt timmerhus som är till salu.









Hej, hallå! Undrar någon. Jag ser inget timmerhus!

Nej det är ju inte så konstigt. Ni var ju inte där. Det är svårt att förmedla helheten med några få detaljbilder.

Men det är ett mycket härligt hus!


Och underbar utsikt med mäktiga Rendalssölen där borta i fjärran när vädret är klart som idag.

Efter den utflykten hjälpte jag en bekant att installera en trådlös skrivare och scanner. Och det gick ju bra, men det var något fel med bläckenheten i skrivaren, så efter en del telefonsamtal till återförsäljaren och tillverkaren, så får vi vänta på ett gäng nya bläckpatroner och ett nytt skrivarhuvud... det som är lätt är ibland svårt, och för det mesta obegripligt...

Men nu är det kallt igen. Minus 28 i morse och minus 27 nu. Ska bli lite mildare... hoppas jag.
Men om man tar sig i kragen och åker upp på fjället så är det betydligt behagligare. Det kan skilja 15 -20 grader när det är som idag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0