Bredbandets hastighet...

Jag lyckades ju ordna en bättre räckvidd på mitt trådlösa nätverk, men jag förlorade en hel del i hastighet på bredbandet via telefonjacket.

Nu har jag undersökt vad det beror på. Det beror på att orginalkabeln mellan modem och telefonjack var för kort för min parabolinstallation innanför fönstret i sovrummet, så jag skarvade med en annan kabel... det var inte bra enligt Telia.

Antingen får jag nöja mig med 0,4 Mb i stället för 2 Mb, eller också skaffa en längre orginalkabel.

Alternativ 2: Flytta byrån med parabolen så att orginalkabeln räcker.
Alternativ 3: Flytta modemet de gånger jag inte behöver kontakt med Grillen...

Just nu lutar det åt att jag flyttar byrån, men det är inte så bråttom eftersom 0,4 Mb fungerar OK så länge man inte ska se på Svt Play...

På sikt är naturligtvis 0,4 Mb för dåligt, eftersom jag dessutom betalar för 2 Mb, och jag beskriver bara hur tankarna går just nu... :-)

Ett fjärde alternativ är ju att strunta i parabolen för att nå till Grillen och istället hyra in sig på Ahmets mobila bredband de gånger det är aktuellt - så snart han installerat sitt trådlösa nätverk.

Ett femte alternativ är att montera parabolen med modemet på väggen i vardagsrummet med nära till första jacket...

Litografin av Denes Perger kan ju få hänga på annan plats.

Men det var kul att testa med en parabol för att förlänga räckvidden på hemmanätet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0