Alf var först och visste...

Jag hade en bild på Norges nationalberg tidigare.

Många här i Sverige tänker nog på Galdhöpiggen (eller Glittertind).
Men det är fel.

Alf S kommenterade i det tidigare inlägget. Men det nog inte många som bläddrar i gamla inlägg och läser de kommentarer som jag får ibland.

"Fjellet heter Stetind og ble kåret til Norges nasjonalfjell i 2002.
Fjellet ligger i Tysfjord kommune i Nordland fylke"

Tack Alf.

Jag tror att jag kallade fjället Stedtind när jag visade bild 2007...
Men Stetind heter det.

När det gäller Galdhöpiggen så hittade jag kul bilder från förr som jag scannat från fotografier.
Fanns publicerade på bloggen i dec 2007...


Det var när vi jobbade på IBM. Hasse S och jag tog en tur upp på Galdhöpiggen med slalomskidorna på axeln. Jag tror att det var i augusti något år när vi var äventyrslystna, eller bara tyckte att livet var kul och bjöd på allt man kunde hitta på.
Det borde ha varit någon gång på sjuttitalet. 

 
Hasse håller upp en tädsticksask för att visa hur avgrundsstora glaciärsprickorna i Styggebreen var.



Dagen efter traskade vi upp på Juvashö för ett åk. Fanns ingen lift där på den tiden.
Minns inte hur lång tid det tog upp, men jag kan tänka mig minst en timme (kanske två).

Nerfärden tog nog fem eller tio minuter för oss. Med pauser för att njuta.

Med saltad och preparerad bana för störtlopp kan man nog klara det på 2:14 från toppen... :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0