Om politik och om en avlång kommun...

Älvdalen är en kommun som efter sammanslagningen av Särna, Idre och Älvdalen haft en del problem med att skapa någon sorts positiv samhörighetskänsla i kommmunen.

Tänker inte ha något längre inlägg om det. Men eftersom jag är invandrad till Älvdalen från Oxelösund, via Stockholm, Paris, Säter, Borlänge och Mora så har jag fascinerats över hur oense man ibland kan vara i den här kommunen.

En orsak kan vara att kommunen är så avlång.

Men det som fick mig att skriva det här inlägget var en rapport om hur skolvalet gick i år.
Älvdalen var högst i Sverige med antal röster för de främlingsfientiliga SD.

41% röstade på SD i skolvalet. Fyrtioen procent!!!

Kan det bero på den stora fokuseringen på det urgamla språket Älvdalska?
Jag tycker att det är kul att man bevarar det unika språket, men man bör nog vara lite försiktig med ett alltför ihärdigt framhållande av det gamla i en numera global och mångkulturell värld.

Att Särna fick många röster på SD tror jag kan bero på att man betraktar lurade bärplockare från Vietnam och Thailand som korkade. Underförstått att människor från andra länder är mindre vetande än vi och därför bör stanna hemma...

Nej så är det nog inte. Man tycker nog bara att det är bättre om de som vandrar in från andra delar av världen kan språket och har stor köpkraft eller jobb att erbjuda.

Man kanske skulle starta ett "Köpkraftsparti".
Vi som kan konsumera och är flyttbara.

Och nu fattade nog alla att jag var ironisk på slutet, men varför inte?

För övrigt anser jag att det är stor skillnad mellan en golfklubb som äger en golfbana och en golfklubb som hyr en golfbana. Och skillnaden blir extra stor om det är en stiftelse som äger banan eftersom man inte behöver redovisa det ekonomiska läget på samma öppna sätt som ett aktiebolag.
Man behöver inte, men det är inte förbjudet.

Vi får väl se hur det går och hoppas på det bästa.
Och i nästa vecka (28-29 sep) är det frivilliga arbetsdagar för alla medlemmar med diverse åtgärder på banan.
Jag hoppas att jag får se den feta tallen vid utsikten före green på hål 10 falla.

Kommentarer
Postat av: Anonym

I Borlänge,N.Amsberg fick SD 16,4% mot Stockholm 2,5%. I N. Amsberg bor högst nån finländare, mot Stockholm massvis med invandrare, måste bero på någon sorts rädsla?

2010-09-21 @ 22:26:13
Postat av: Uffeb

Jo det beror nog på någon sorts rädsla.

Och på okunskap.

Språket till exempel.

Det är ju jättesvårt att förstå någon som man inte kan prata med.

Och okunskap om hur långt våra "svenska" förfäder färdats från olika delar av världen.

2010-09-21 @ 23:01:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0