Spelade en kul golfmatch mot Nigel idag

Vi höll oss båda bra på fairway och Nigel vann matchen med 4/2.

Slagtävlingen vann Nigel på 85 slag.


Vinden var kylig ibland, men annars var det en skön dag.

Ingen av oss lyckades vinna en öl på Knappgårdens hål 16.
Nigel räddade en bogey och jag gjorde tretton i.
Jag fick problem i högra greenbunkern.

Man kan undra hur vi kan spela korta bunkerslag från mattan på rangen, men jag ska förklara.

Vi bestämmer att bollen måste flyga högt en viss längd och stanna kort och nära en blå pinne 15-20 meter bort. En kort lobb med bra bollträff alltså.
Jag slog fem slag i bunkern innan jag landade på green för en tänkt tvåputt.

Vi får nog utveckla vårt rangespel av banan och spela hålen i två etapper. Vi kan göra noteringar när vi har inspelen kvar, och vilka bunkrar som är i spel, och därefter spela de avslutande inspelen på övningsområdet vid parkeringen.

Gudmund och Åse dök också upp

Dom trimmade in både bollträff, längd och riktning inför en tur till golf utanför Åmål.

Senare dök det också upp en trevlig golffamilj.

Och då blev det bollplockning. Vi plockar alltid tillbaka minst en hink mer än vi slagit ut, och lämnar alltså kvar hinkar med bollar till nästa besökare.

Efter bollplockningen bjöd Nigel på varm choklad och en ostmacka. Linnea hade fixat provianten eftersom hon skulle upp på Fulufjället för skidåkning.
Kul med både golf och skidåkning på samma dag i början av maj.
Men så är det här uppe.


Kul att se hur de yngre svingar klubban vackert, och när pappa Calle drar iväg en drive med lätt draw 200+ meter så blir man mer imponerad än avundsjuk.

När det gäller banans spelbarhet med vintergreener så litar jag givetvis på vår greenkeeper.
Men eftersom få fattar vad problemet är, så föreslår jag en kort lektion om vilka svåra skador som banan kan åsamkas nu.
 
Och då menar jag andra skador än de som normalt uppstår under högsäsong.

Jag spelade tidigt en sommar en bana i Örebrotrakten för några år sedan.
Sommargreenerna såg ut som våra gör nu. Men dom var nydressade, hålpipade och nysådda.

Greenfee var reducerad och det fanns en skylt vid första tee som varnade för att man då och då startade bevattningen av greenerna.

Att spela golf på banan nu med vintergreener ger inga intäkter i form av besökande och betalande gäster.

Men jag har sett en del besökare på parkeringen som kanske vill köpa tomter och är sugna på att promenera runt banan med en golfboll och ett par klubbor.

Jag kan ställa upp med guidning, bollar och klubbor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0