Åska på gång...

Ringde en bekant för att höra om det fanns ett golfintresse nu när det skulle bli sol framåt kvällen.
Nej det ska bli åska svarade han.

Vi hann bara avsluta samtalet så hörde jag ett första muller i fjärran...

Jag gick ut på balkongen och såg att det verkade stämma.



När jag gick in för att ladda över bilderna till datorn kom det en kort men intensiv skur under sådär 20 sekunder. Men mer verkar vara på gång.

Men vädret här uppe är intressant. Åskvädren tornar oftast upp sig över fjällen i tre väderstreck.
Luften stiger och det "fuktadibatatiska temperaturavtagandet" gör att fukten kondenseras bättre till moln när den lyfts till högre höjder av terrängen. Och då fylls det på med luft från dalgångarna, och det bildas höga åskmoln med höga lodräta vindhastigheter och ökade elektriska laddningsskillnader på kort tid.
Ungefär. Om jag fattat det rätt.

Men ett enskilt åskmoln brukar inte överleva i mer än ett par timmar. Det här tycks ha varit litet och håller på att dö ut redan. 

Men ett nytt kan ju dyka upp innan det klarnar upp när solen sänker sig och minskar energitillförseln...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0