Rondellhundar...

Ingen har väl missat att konstnären Lars Vilks mordhotats på grund av en teckning.

Jag minns en kurs i samtidskonst i Mora där Lars Vilks var föreläsare och jag var deltagare och medarrangör. Det var långt innan rondellhundar och mordhot för karikatyrer av "M" dök upp.

Vi diskuterade bland annat "konstbegreppet". Vad är "konst" och vad är inte "konst".
Går inte in på det nu, men vad som är "dekorativt" är en fråga om tycke och smak.

Lars Vilks beskrev konstlivet som en rondell. Många snurrar runt i rondellen kring en etablerad uppfattning om vad som är "konst", men några få avviker och tar en ny väg ut i det okända...

Kanske var hans teckning av "M" som rondellhund en omedveten koppling till den synen på samhället i stort?
Och religion...

Ett liknande fenomen har uppstått när det gäller debatten om hur klimatet fungerar.
Antingen är man med i rondellcirkulationen och vägrar lämna plats åt instickare, eller också är man där, men tvingas ut i periferin om man tvekar...

Och de som har innerspåret vet att klimatet alltid har förändrats utan mänsklig påverkan.
Alla andra funderingar är ovälkomna.

Det fungerar alltså precis tvärtom jämfört med en rondell vid Triumfbågen i Paris. Där hamnar man snabbt i den inre cirkeln om man inte har fattat hur högerregeln fungerar, och är osäker på vilken gata man ska ta när man passerat rondellen... tro mig, jag har erfarenhet. 

Kommentarer
Postat av: Gunnar Strandell

Uffeb

Lars Vilks är väl lite som du och jag. Samma färg, fast han är mera gul och synlig i mängden.



Jag har klättrat ned till Nimis och Arxs två gånger, och varje gång har besöket på Håkull gett en större och starkare upplevelse.



Jag har sett, samlat och eldat med drivved längs stranden från Arild till Kullaberg under ett decennium i min ungdom utan att se de mängder ved Vilks samlat under ett par år.



Vi vill nog alla tre synas lite grand och göra ett avtryck eller intryck. Men låt oss vara nöjda med att gå runt banan på par. Det räcker för att imponera på barn och barnbarn.

2010-03-11 @ 22:32:33
URL: http://www.gunnarstrandell.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0