Fick en kommentar från "professorn"

Jag har sagt tidigare att jag inte publicerar anonyma kommentarer, men den här var så rolig att den förtjänar ett eget inlägg.

Det är ju få som bläddrar tillbaka och läser kommentarer.

Det var en kommentar till mitt inlägg där jag undrade över hur man kan mäta en "Global medeltemperatur".

"Så här mäter man global medeltemperatur: Placera termometern i en vitmålad låda, som har öppningar så att luft kan komma in och ut ur lådan. På så sätt undviker man att termometern värms upp av solen och då förhoppningsvis mäter luftens temperatur. För att läsa av termometern finns en lucka i lådan. När den luckan öppnas byts luften i lådan enklare ut mot omgivande luft, och då kanske temperaturen där inne sjunker en aning. Lådans inre är ju i viss mån utsatt för den verkliga växthuseffekten, även om öppningarna på sidorna minskar den. Termometerlådan kompletterades med tiden med tryckmätare och vindmätare och då får vi en meteorologisk väderstation."


Kommentaren var så rolig att jag måste lyfta fram den så här när det närmar sig helg.

Extra rolig var den här meningen:

"Lådans inre är ju i viss mån utsatt för den verkliga växthuseffekten, även om öppningarna på sidorna minskar den."

Kul med läsare som skriver kommentarer...

Jag tillåter mig att raljera när jag inte har en aning om vem som skriver.
Anonyma kommentarer läggs inte in som kommentarer, men dom kanske får synas ändå.

Om det finns ett värde. Även om det bara är underhållningsvärde inför helgen...

Senare i kväll ska jag se Skavlan. Han lär ha fått Al Gore i stolen.

Många av mina "tvärskeptiska antiklimatfanatiker" ska kasta ut TV:n hellre än att se Al Gore i rutan.
Jag gillar Skavlan och är mest intresserad av att se vilka frågor han kommer att ställa... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0