Åkte utför på Idre Fjäll idag.

Så här års brukar jag ha åkt minst fyrtielva gånger nedför pister och ibland bredvid...
Den här säsongen är jag nog uppe i fjorton.

Hur som helst så var det strålande sol och vindstilla på Idre Fjäll idag.
Två halvdagar till i backarna så har säsongskortet gått med vinst.

Idag tog vi en pigg Ford upp till backarna. Fungerade bra. Bara ett tjystopp i en kurva med bra sikt åt båda håll.
Men det är lugnt. Man väntar lite och startar igen och kör vidare hur långt som helst.

Väl uppe och parkerade så var det bara skidåkning och vyer som gällde.
Erling och jag kunde snacka lite trots att vi åkte med var sin pinnknapplift mot toppen.
 
Vi tog det i etapper första resan...


Nipfjället i bakgrunden och Erling i förgrunden.

Jag måste erkänna att min kamera hade oladdade batterier, så det blev många fler turer i Väst och Ost innan jag åkte ner till ICA vid Torget för att köpa engångsbatterier och ta bilderna.

Under tiden hann det bli lite lätt soldis framför Rendalssölen i Norge. 7 mil bort...


Golf är ju löjligt... tacka vet jag farten på skär utför en slät pist, eller när svetten och hjärtat pumpar utför en brant med lössnö vid sidan om  ;-)

Jag skojar lite nu, men jag har sett dom som kan åka skidor. Och jag har åkt i puckelpister i min ungdom.
Då, på den tiden när dom blev till överallt, och man svängde runt dom. Ibland tappade man kontrollen och studsade som en gummiboll mellan pucklarna - med mer och mer bakvikt - landade på rygg, på mage eller huvud, utan göra sig illa så ofta.

Sikten bort mot Grövelsjön och andra norska fjäll var bättre...

Men oj vad små fjällen ser ut på det här avståndet.
Kullen (berget) med skog och en gles topphätta i förgrunden är Himmelfjäll.
Inte illa utsikt därifrån heller, men sett i ett längre perspektiv känns det fjuttigt.

Jämfört med Sälen är det dock mäktigt här uppe där fjällen breder ut sig i tre väderstreck.

Vi hann också med att hälsa på hos Calle på Nästet och slukade solen, varm choklad och kanelbulle.
Nästan fullsatt ute på altanen.

Men det blev inte tid att ta några bilder från vare sig det besöket eller vår egen utförsåkning.
Har man kul så får kameran stanna i fickan...

Tog nyss en balkongbild på kommande väderfront.

Spiskrokar och tydliga tecken på en annalkande front från väster.

Snö imorgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0