Systembolaget del 4...

Jag fick återigen ett mycket snabbt svar från Mia på kundtjänst.
Bra service där...

---
" Hej igen
 
Tack för att du har delgett oss dina synpunkter, jag vidarebefordrar vår mejlkonversation till vår fastighetsdirektör för kännedom.


Välkommen att kontakta oss igen.
 

M
ed vänliga hälsningar

Mia Lindbäck"

---

Om företagare och fastighetsägare i Idre kan enas om ett eller ett par förslag på lämplig lokal i centralt i Idre, före styrelsemötet om en dryg vecka, så får säkerligen Idre en butik.

Man kan inte bara gnälla och ställa krav, man måste vara lite initiativrik också...

Nisse Schmidt skrev en artikel i Mora Tidning idag där kommunalrådet Herbert H uttalade sig om sina politiska ansträngningar i ärendet.

Så här berättade Herbert H för Nisse:

"Det här är inte bra och just nu jobbar jag på en lämplig skrivning till Systembolagets styrelse. Det gäller att uttrycka sig rätt så det hela inte uppfattas som gnälligt, säger kommunalrådet Herbert Halvarsson."

Bättre sent än aldrig tycker jag

Men det kan inte vara lätt att vara politiker i en så avlång kommun som Älvdalen.
Alla genomfartsorter i den långa kommunen vill ju ha sin del av turistströmmen upp till Idre.

Förslagen om att lägga butiken i korsningen mellan vägarna mot Sälen, Sveg och Funäsdalen känns lite desperat tycker jag. Varför skulle någon stanna i Särna när det finns butiker vid resmålet? 

Vägbom och tullavgift, med krav på vissa lokala inköp, är nog lättare att åstadkomma än en Systembolagsbutik i Särna.

Och om man spekulerar lite:  Antag att det fanns en butik i Särna. Då skulle alla turister som passerar Särna bli överraskade och fatta att det finns butik även i Idre...

Kommentarer
Postat av: Bo Jonsson

He, he, jag minns en smällkall julvecka i Idre i slutet av 70-talet. Brännvinet tog slut någon dag före nyårsafton. Det är 16 mil till Sälen vill jag minnas. Vi mätte sträckan ...



Min spontana tanke; ska det vara helt omöjligt med en lagstiftning som tillåter ombuden att ha ett lager av ett mindre sortiment? (Jag inser problematiken, för den är inte helt enkel, men man borde tänka tanken.



Hälsningar

2010-06-04 @ 22:24:10
URL: http://alpinechar.blogspot.com/
Postat av: Uffeb

Jo visst hade det varit enkelt med någon sorts minilager på Konsum i Idre.



En liten butik.



En butik i Idre helt enkelt...

2010-06-04 @ 23:12:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0