Golf med Birger och Alf idag.

En högst märklig golfdag. Efter sju spelade hål hade Alf 11 poäng, och Birger och jag 10 poäng var...
... vi borde haft 14 poäng för att spela på vårt hcp.

På hål 6 trodde vi först att vi såg en örn som attackerades av korpar.

Högt upp var dom.


Efter en stund såg vi att det bara var ett gäng korpar som umgicks högt där uppe.

Men senare så hände det som kan gynna en golfare med hcp 17,3. Jag har två extra slag för två poäng på fyra hål. Och två av dom är hål 8 och 9.

Ett Par på hål 8 och en Birdie på hål 9 gav mig alltså 19 poäng efter nio spelade hål!

Vi hade pratat lite om golfsvingen när vi hamnade i väntan på hål 8. Jag berättade att jag upplever större säkerhet, och att jag vågar ta i mer, när jag lyckas hålla baksvingen fast och under kontroll.

Birger tog intryck och började de sista nio hålen med fem Par i rad...

Alf gjorde 16 poäng på första nio trots ett streckat hål (borde alltså egentligen varit 17-18 poäng)

Jag räknade i efterhand ut hur det skulle ha sett ut om Birger och jag hade spelat Matchspel.

Jag hade varit fyra upp efter fem hål, två upp efter sju hål och återigen fyra upp efter nio.
Men efter fjorton spelade hål hade vi varit "All Square" (d v s lika).


Alf tog en bild på mig när vi väntade på hål 12. För att kunna skicka till min mamma som fyller år på måndag.


Alf tog en ny bild på Birger och mig när vi fick en ny paus på hål 13.


Och jag tog en bild på mina golfkamrater medan vi väntade. En välbehövlig vila efter backen upp från hål 12.

Golfmatchen som bara var ett trevligt sällskapsspel slutade med att Birger och jag båda landade på 35 poäng. Och det händer ju inte så ofta.

Jag roade mig som sagt senare med att räkna ut hur det hade gått i Matchspel mellan Birger och mig. Vi var lika efter hål 14. Jag vann hål 15 på grund av mitt extraslag på hålet men förlorade hål 16. Vi delade hål 17 och jag vann hål 18.

Men i poänbogeyn hade vi båda 35 poäng och Birger vinner på lägre hcp.
Alf började ju väldigt bra men hamnade lite under 30 poäng.

Jag spelade senare nio hål med Alf J. Han gjorde 20 poäng på våra nio hål, men efter en Mulligan på hål 1 så kan han inte sänka sitt hcp. 

Efter golfen besökte jag Lodjuret och träffade Peter och Helena som är de nya ägarna till Sporthotellet i Idre.

Peter tog grönt kort förra året och Helena är nybliven innehavare.


Båda slog några hinkar på rangen idag och gick därefter fyra hål på banan. Jag ville inte störa deras uppladdning med min kamera då, men nu tyckte både jag och dom att det var OK med en bild.


Och vi hade sällskap av Emil och Bengt en stund när dom behövde en liten paus i sitt jobb inför Yran.
Men dom återgick snart till sitt jobb med släggan. Behövs för att förankra de noga inmätta fötterna till ett mycket stort tält.


Här ligger stolpar, takbjälkar, tältduk och allt annat som behövs och väntar på att det ska bli fotfäste.


Fötterna förankras i backen med ett par en meter långa och grova "spikar".
Bengt satsar med släggan och träffar varje gång.


Imponerande träffsäkerhet. En blivande golfvirtuos...


Emil var inte sämre trots att han tog lite kortare baksving - och pappa tittade på...

På väg hem från tältbygget mötte jag Dennis på flakmoppen.

Dennis har fotbroms på moppen...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0