Golf i härligt väder idag...

Jag spelade med Jan-Erik J och Alf S.

Vi började som vanligt med två tävlingar i en, Poängbogey och tremannamatch i form av en Köpenhamnare.

Men efter nio spelade hål med Jan-Erik på topp och Alf och jag i en svacka (mest jag), så ändrade jag spelform för tävlingen.

Jan-Erik hade 17 poäng efter nio hål trots att han streckade två!
Alf låg tvåa men 6 poäng efter och jag var 1 poäng efter Alf. Då fattar ni varför jag ändrade spelform.

Nu spelade vi Bästboll Poängbogey mellan glesbygden och storstaden (eller pensionärerna mot ynglingen...). Och då såg det lite roligare ut. Vår pensionärsboll var bara 2 poäng efter unggubben.

I Köpenhamnaren var ynglingen bara 4 poäng före vårt lokala lag. Vi räknade Köpenhamnaren som man räknar en Bästboll i Poängbogey.

Två mot en kan kännas orättvist, speciellt som vi spelade på våra ordinarie hcp trots att vi var ett lag.

Några bilder från dagen

Alf lyckades plugga en boll i bunkern på hål 11 för andra dagen i rad. Men den här gången låg den djupare än igår.


Alf lyckades flytta upp bollen ur det pluggade läget, och han kunde slå upp den på foregreen med nästa slag. Bunkern på hål 11 är omgjord och nyanläggd med väldigt fluffig sand. Bra men annorlunda.

Tips! Se upp för den bunkern om ni lärt er att hantera andra bunkrar på banan. Och om ni har problem med de andra bunkrarna, så är den här en barnlek för er...



När vi närmade oss en provisorisk green på hål 12 så vattnades ordinarie green. Vackert.

Efter tolv spelade hål var ställningen i den nya tävlingsformen:

Poängbogey:  Hemmalaget med pensionärer från landsbygder i Sverige och Norge var i ledning med 1 poäng före fantomen från förorten.

Köpenhamnare: Helt lika. Alla sidor lika. "All square" alltså...

På hål 14 var det förberett för Idre Mix Open som startade klockan två. Pris för närmast hål gällde tydligen.

Jag vet inte vad som hände när vi slog ut. Kanske var det bara Alf och jag som såg skylten och missade green, eller så var det bara Jan-Erik som såg den och skärpte sig.


Vi mätte aldrig Jan-Eriks avstånd till flaggan eftersom vi inte deltog i tävlingen.

Men jag ville gärna fotografera de nya flaggorna som numera är vita och har golfklubbens logga.
Något som jag och andra med lite defekt färgseende uppskattar!
De vita flaggorna syns mycket bättre. Och flaggstången är mycket smalare i botten och lär inte kunna klämma fast en boll mellan stång och hålkant.

Och vi har nu fått pegguppsamlare på tee så att man slipper leta efter en lämpligt kort pegg på korthålen. Och dett blir mindre skräpigt.

Men sist och inte minst måste jag berätta att Jan-Erik fixade en Birdie efter sitt nära hål...
Trots en inte helt enkel putt i en båge ovanför hål från vänster till höger.
Kul att se och kul att vi fick var sin liten 2 cl Jäger.


Skalman var Banvärd idag och fick rycka in redan på hål 6.

Men det löste sig kanonbra. Trots att han fick en andra punktering på tre dagar på en av våra elbilar. Men vad gjorde det när han fick låna Gunnels och Inges puttrande sak som jag också använde i ett par dagar.

Och hur gickt det i vår informella tävling?

Jan-Erik vann naturligtvis om man ser det som en individuell tävling på vanligt sätt.
30 poäng med fem streckade hål är ju inte illa...
Alf hade 28 poäng med fyra streckade hål.
Ulf kom sist.

Men i den omkomponerade tävlingen där Alf och Ulf spelade i lag mot Jan-Erik så var det länge spännande och ovisst.

Efter 16 spelade hål ledde gubbarna från glesbygden både Köpenhamnaren och Poänbogeyn med 2 poäng.

Och vann till slut med ytterligare 2 poäng i båda tävlingarna.

Men dagens vinnare var Jan-Erik och Alf.

Jan-Erik hade 17 poäng efter nio hål och låg på sitt hcp efter fjorton hål.
Alf gjorde 17 poäng på sista nio trots ett streck på hål 16.
Om man räknar om mitt resultat till ett snitt per hål så blev det 1 poäng per hål.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0