Banvärd utan golf för tredje dagen i rad...

... men en rolig dag. Och kul att få göra reklam för en annan golfklubb.



Jag hittade en lite kantstött logga för klubben på Golf.se

Och en karta som visar var den finns.

Lite norr om Sandviken men hitom Gävle.

Varför marknadsför jag Högbo GK kan någon undra?
Jag har inte spelat banan, men jag har under tre dagar som Banvärd haft förmånen att se det härliga gänget på 20 personer från Högbo spela golf och ha kul.

Men min dag började med punktering

Jag hade OK på att låna Gunnel och Inges bil, men började med en av klubbens egna bilar. Punktering efter fem minuter. Däcket på den bilen har suttit dåligt monterat länge och vinglat hit och dit. Pang, fräs sa det. Det lät som att det fanns en slang inne i däcket som exploderade.
Men nu måste det åtgärdas...

Så jag fick promenera hem och låna Inges bil för resten av arbetsdagen.

Det finns mycket att berätta om hur jag fick hantera tendenser till köbildning - som också blev köbildning, men jag avstår. Men jag kan lova att det hade blivit kaos eller onödigt jagande på golfspelare om jag inte hade haft mitt rondtidsschema till hjälp.

Och om jag hade varit utan bil och inte kunnat ingripa, så hade tiderna för många dragit iväg över fem och en halv timme...

Jag pratate med några som spelat på banor som har en idealtid tryckt på scorekortet utifrån bokad starttid. Men vad är en idealtid? Dom upplevde det inte som en fördel. Snarare ett onödigt stressmoment.

På vår bana går man lätt en fyrboll på under fyra timmar om man spelat här tidigare och är ensam på banan. Men med fullbokad bana och många förstagångsspelare så är det snarare någonstans mellan fyra timmar och fyra timmar och fyrtio minuter som gäller om det går bra.

Utan Banvärd som kan ha överblick och koll på rondtiderna med utgångspunkt från utslag på hål 6, hål 10 och hål 13 så kan det i sällsynta fall dra iväg till över fem timmar.

OK att en eller ett par bollar får stå ut med över fem timmar om dom släpper igenom en eller två fyrbollar på vägen eller i pausen efter nio hål. Men det kan göra att resten av dagen flyter på med rondtider på närmare fyra och fyrtio.

Idag fick jag be två fyrbollar att skynda på, och lugna eftervarande genom att berätta vad som händer framför, och vilken rondtid det såg ut att bli.


Men åter till Högbogänget.

20 personer som spelat en tävling i tre dagar.
Nej fel. Dom spelade många tävlingar i en. Ungefär som "Spelmanslaget" brukar göra... Nigel, Alf, Ulf och Erling alltså...

Och ibland - inte ofta - brukar den typen av golftävlingar dra ut på tiden och skapa köer.
Men inte här. Icke sa Nicke. Duktiga golfare och dom dansade fram över banan på runt fyra timmar.

Några bilder från deras avslutande prisutdelning efter minst 72 spelade hål på tre dagar.


Lagvinnare blev nog det här gänget.

Om dom inte ändrade lagupställning på vägen så var det alltså de här glada och vackra typerna.


Närmast hål tror jag att den här tjejen vann...

Och en annan tjej vann längsta drive...

Jag kanske missade vem som fick vilka priser eftersom det var så många...
Eclectic individuellt, Poäng individuellt och Lag, och kanske även slag individuellt... kul.


Hur som helst så fick Micke? från Högbo ett varmt tack för ett lyckat arrangemang.

Men det hände mer kul på banan. Jag var inte där när det hände, men fick se lite av konsekvenserna.

Henry och Max gick i en fyrboll med ett trevligt par.

Jonas chippade i en Eagle på hål 2. Bra start. Där var det inte fråga om Par.
Farsan skärpte sig och blev inspirerad av lillguten och tog en järnsexa på hål 5.
Och gjorde Hole in One!

Men inte nog med det. Henry gjorde därefter Eagle på hål 9 från 130 meter.... vad säger man?


Två Eagle och en Hole in One på nio hål i en fyrboll... hur ofta händer det?
OK att Max hade en chipp för Eagle, men ändå. Det är ju ett par 5 hål.
Och det är inte varje gång man chippar direkt i hål.

En kul dag där jag fick träffa mängder av nya trevliga besökare på banan.

Vissa dagar känns det nästan roligare att jobba som Banvärd än att spela själv.
Men bara lite...

Kommentarer
Postat av: Kicki- Högbo GK

Tack Uffe för trevliga dagar på Idrebanan o jätte roligt o läsa din blogg:-)



2010-07-22 @ 10:36:01
URL: http://lifeinword.blogg.se/
Postat av: UffeB

Tack själv!



Kul att se att ni hade kul trots vår ovanliga blandning av normala och supersnabba och skuttiga greener.



Men en stor del av charmen med vår golfbana är alla trevliga besökare!

2010-07-22 @ 18:59:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0