Spännande golf idag...

Anki verkade vara lugn men laddad inför rundan...


Gunnar tog en fin bild på Anki för att skicka till barnbarnen Elias och nyfödda Emma, men jag hann inte riktigt med med min kamera. Men en sudig bild fick jag...

Efter nio hål i härligt väder hade Gunnar, Anki och jag delad ledning på skapliga 15 poäng.
Köpenhamnaren ledde Gunnar på 20 poäng, 1 poäng före mig och 5 före Anki.


Vacker green och vy över hål 14.
I det här läget var jag i ledning med 1 poäng före Anki som var 3 poäng före Gunnar.
I Köpenhamnaren var jag i ledning med 4 poäng före Anki som var 1 poäng före Gunnar. 

Men där gjorde både Anki och Gunnar Par och jag Bogey...

Tävlingen slutade med att Anki vann både Poängbogeyn och Köpenhamnaren.
Jag kom delad tvåa i Köpenhamnaren men trea efter Gunnar i Poängbogeyn.

Gunnar hade ett inspel för Birdieputt på hål 18 från 90 meter som stannade 4 meter till höger om flaggan. Birdieputten stannade 7 cm från hål på ovansidan.


En glad vinnare. Anki vann allt!

Imorgon ska vi spela med Angela och då blir det ju även lagtävlingar så det kommer nog att behövas tre scorekort för att ha koll.

Efter golfen idag träffade jag Classe och vi pratade om lite av varje kring golf.

Classe hade en idé om varför golfintresset i Sverige har minskat. Han tyckte att jag skulle skriva ett brev till Golfförbundet och berätta hur få det är som nu kan se kul golf på TV.

Så det gjorde jag.

Så här skrev jag:

"Hej.
 
Jag fick idag ett bra förslag till  varför golfintresset i Sverige tycks ha minskat.
 
Antalet TV-utsändningar med bra golfsändningar har minskat radikalt för de flesta sedan Viasat skapat en egen golfkanal med begränsad åtkomst för oss som har tillgång till Kabel-TV.
 
Jag föreslår därför att SGF skulle kunna göra stor nytta för att öka golfintresset i Sverige genom att antingen ekonomiskt eller på annat sätt göra golfsändningar från herr- och damtävlingar tillgängliga för fler.
 
Där tror jag att SGF skulle kunna göra mycket stor nytta för intäkterna från oss medlemmar i olika golfklubbar.
 
En annan orsak till minskat intresse tror jag är hur nybörjare introduceras i golfen. Hur länge vill man kallas 36+ innan man tröttnar?
När jag började på hcp 54 kunde jag göra framsteg hela tiden och så småningom nå 36 eller bättre. Mycket inspirerande.
 
Och en tredje orsak kan vara fokuseringen på regler och olika situationer som kan drabba en golfare med en eller två pliktslag, men en närapå total frånvaro av sunt förnuft. Ett sunt förnuft som handlar om hur man uppträder på en golfbana för att man ska kunna spela utan stress tillsammans med mer erfarna golfare.
 
Hur man ställer golfbagen vid green, hur man puttar i lämpligast ordning, hur man arrangerar ett flytande genomsläpp, o s v.
 
Tävlingsregler för Touren kan man väl vänta med, och arrangera en sista uppkörning för de som nått ett hcp under 18.
 
Vänliga hälsningar från en erfaren golfare som sett mycket under mina drygt 120 rundor per år de senaste 12 åren. (hcp mellan 14 och 20, just nu 17,6)
 
Ulf Björklund
Idre"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0