Utflykt till Mora idag...
... för att fixa bilen lätt som en plätt.
Jag hittade ju äntligen en Bosch-kunnig verkstad som var villiga att montera ur den krånglande starspärrenheten från Bosch för c:a 500 -1 000 kr. (en ny kostar 5 000 kr plus montering plus omkodning av nyckeln för 1 200 kr... även om jag lyckades hitta en ny i Södertälje för 1 700 kr som dom redan avskrivit som osäljbar, så... )
Bilen är ju körbar efter att jag tjuvkopplat bränslepumpen, men enheten spökar ibland på annat vis också.
Vi körde in bilen i verkstaden, och den första frågan jag fick var:
- Var sitter den? Är det till vänster eller höger?
- Jag har ingen aning... svarade jag. Har ni kopplingsschema? Frågade jag.
- Nej men det brukar vara ett gäng svarta trådar, så det kan vi fixa bara vi hittar enheten och kan följa hur det är kopplat.
Hallå, tänkte jag. Det här kan bli dyrt.
- Jag har fått ett pris på under 1 000kr, men det här låter som att det kan ta tid och bli mycket dyrare, eller? Och enligt de uppgifter jag fått så är det bruna trådar på den här modellen.
- Jaha. Den här varianten har jag inte sett förut. Men svart eller brun spelar ingen roll. Det beror ju på hur det är kopplat, men vi börjar följa den här ledningen.
Bilektronikexperten gläntar på en panel under instrumentpanelen och hittar en brun tråd. Enligt mitt tycke började han i rätt ände eftersom han utgick från dioden som blinkar en felsignal från enheten..
Men jag började bli orolig och frågade en gång till om det gick att få ett "takpris".
- Nej det kan jag inte lämna. Hallå chefen, en sån här har vi aldrig kopplat bort tidigare.
Då berättade jag att jag hittat en man på en Fordverkstad uppåt landet som gjort det här jobbet på just den här bilen.
- Och han har ett kopplingsschema, men som är så hemligt att det är tryckt på papper som inte går att kopiera. Kan det vara idé att kontakta honom eller Bosch?
- Nja... bättre att du gör det som redan haft kontakt... men om man följer den här tråden så kan vi hitta enheten och därefter tar vi tråd för tråd.
Jag uppskattade deras ambition, men vill inte betala för deras utbildning. Så därför blev det inget bortmonterat idag i Mora.
På vägen hem så fick jag se det Jonas berättat om redan. Vi har fått tillbaka våra vackert blå snökäppar med tydliga reflexer. Nu fattas bara snö i rejäla mängder.
Och när jag passerade Kringelfjorden lyste Städjan kritvit i solnedgången. Men jag befann mig i trafik och kunde inte stanna för att fotografera. Därför tog jag en extra sväng över bron bort mot vår saknade Egons Bilverkstad och tog en bild...
Städjan har ju varit dold i dimma och moln så länge att jag har glömt bort hur det kan se ut där jag bor.
Glömde också att berätta om ett annat besök i Mora.
På väg hem tittade jag in hos Dan på Mekonomenverkstaden i Kråkberg. Jag har pratat med honom på telefon tidigare om mitt problem.
Mycket duktig och trevlig kille i en liten fin verkstad. Han har bytt liknande Bosch-enheter på Volvo tidigare efter mycket funderande. Han lärde mig en hel del och vi blev överens om att jag kontaktar "mannen i norr" för att få lite mer information.
Att jaga Bosch eller Ford om problemet struntar jag i tills vidare.
Men jag kan nämna att "mannen i norr" jobar på en Fordverkstad.
Tråkigt att Ford Sverige och Bosch bara kan hänvisa till närmaste återförsäljare och vägrar svara på tekniska frågor.
Men bilen tog mig både till Mora och hem igen utan problem.
Eventuellt får jag montera en egen startpanel - som i en Jumbojet - i bilen..
Switch 1: Tändning på.
Switch 2: Styrenhet på.
Switch 3: Bränslepump på.
Switch 4: Startmotor på (och av för sjutton...).
Det låter både avancerat och väldigt manuellt. Men man kanske blir en mer skärpt bilförare efter den startproceduren?
Jag hittade ju äntligen en Bosch-kunnig verkstad som var villiga att montera ur den krånglande starspärrenheten från Bosch för c:a 500 -1 000 kr. (en ny kostar 5 000 kr plus montering plus omkodning av nyckeln för 1 200 kr... även om jag lyckades hitta en ny i Södertälje för 1 700 kr som dom redan avskrivit som osäljbar, så... )
Bilen är ju körbar efter att jag tjuvkopplat bränslepumpen, men enheten spökar ibland på annat vis också.
Vi körde in bilen i verkstaden, och den första frågan jag fick var:
- Var sitter den? Är det till vänster eller höger?
- Jag har ingen aning... svarade jag. Har ni kopplingsschema? Frågade jag.
- Nej men det brukar vara ett gäng svarta trådar, så det kan vi fixa bara vi hittar enheten och kan följa hur det är kopplat.
Hallå, tänkte jag. Det här kan bli dyrt.
- Jag har fått ett pris på under 1 000kr, men det här låter som att det kan ta tid och bli mycket dyrare, eller? Och enligt de uppgifter jag fått så är det bruna trådar på den här modellen.
- Jaha. Den här varianten har jag inte sett förut. Men svart eller brun spelar ingen roll. Det beror ju på hur det är kopplat, men vi börjar följa den här ledningen.
Bilektronikexperten gläntar på en panel under instrumentpanelen och hittar en brun tråd. Enligt mitt tycke började han i rätt ände eftersom han utgick från dioden som blinkar en felsignal från enheten..
Men jag började bli orolig och frågade en gång till om det gick att få ett "takpris".
- Nej det kan jag inte lämna. Hallå chefen, en sån här har vi aldrig kopplat bort tidigare.
Då berättade jag att jag hittat en man på en Fordverkstad uppåt landet som gjort det här jobbet på just den här bilen.
- Och han har ett kopplingsschema, men som är så hemligt att det är tryckt på papper som inte går att kopiera. Kan det vara idé att kontakta honom eller Bosch?
- Nja... bättre att du gör det som redan haft kontakt... men om man följer den här tråden så kan vi hitta enheten och därefter tar vi tråd för tråd.
Jag uppskattade deras ambition, men vill inte betala för deras utbildning. Så därför blev det inget bortmonterat idag i Mora.
På vägen hem så fick jag se det Jonas berättat om redan. Vi har fått tillbaka våra vackert blå snökäppar med tydliga reflexer. Nu fattas bara snö i rejäla mängder.
Och när jag passerade Kringelfjorden lyste Städjan kritvit i solnedgången. Men jag befann mig i trafik och kunde inte stanna för att fotografera. Därför tog jag en extra sväng över bron bort mot vår saknade Egons Bilverkstad och tog en bild...
Städjan har ju varit dold i dimma och moln så länge att jag har glömt bort hur det kan se ut där jag bor.
Glömde också att berätta om ett annat besök i Mora.
På väg hem tittade jag in hos Dan på Mekonomenverkstaden i Kråkberg. Jag har pratat med honom på telefon tidigare om mitt problem.
Mycket duktig och trevlig kille i en liten fin verkstad. Han har bytt liknande Bosch-enheter på Volvo tidigare efter mycket funderande. Han lärde mig en hel del och vi blev överens om att jag kontaktar "mannen i norr" för att få lite mer information.
Att jaga Bosch eller Ford om problemet struntar jag i tills vidare.
Men jag kan nämna att "mannen i norr" jobar på en Fordverkstad.
Tråkigt att Ford Sverige och Bosch bara kan hänvisa till närmaste återförsäljare och vägrar svara på tekniska frågor.
Men bilen tog mig både till Mora och hem igen utan problem.
Eventuellt får jag montera en egen startpanel - som i en Jumbojet - i bilen..
Switch 1: Tändning på.
Switch 2: Styrenhet på.
Switch 3: Bränslepump på.
Switch 4: Startmotor på (och av för sjutton...).
Det låter både avancerat och väldigt manuellt. Men man kanske blir en mer skärpt bilförare efter den startproceduren?
Kommentarer
Trackback