Klimatdebatterna...

Jag följer dom med stort intresse, men vet inte vad jag ska tro. Och visst är det intressant med omställningen från olja och kol tíll andra energikällor. Och visst är det intressant med globaliseringen och hotet från fortsatt industrialisering i länder som kan konkurrera med oss...  om det nu är ett hot? Det borde väl bara vara positivt om fler kan bidra till utveckling?

Men eftersom utveckling idag tycks påverka klimatet med katastrofala följder för främst de fattiga på jorden så måste utvecklingen stoppas... låter inte kul. Låter inte ens klokt.
Låter mer som något sätt att försöka behålla en värld som vi är vana vid i Väst och Nord.

Jo jag förstår ju det mesta av det jag läser och hör, men vad som händer med klimatet om fem eller femtio år har jag noll koll på.

Forskare hotar med modeller och observationer som visar att klimatet har förändrats snabbt efter industrialiseringen i väst.

Jag tycker att isens utveckling i Arktis är intresant även om den knappast kan tas som bevis för att klimatet påverkas av CO2 i atmosfären.



Kurvan för 2009 var på väg att korsa kurvan från 2007 och ge ett nytt lägsta rekord på många år för Oktober...
Men som sagt, beror det på en naturlig klimatförändring eller på bilkörning, glödlampor och köttkonsumtion?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0