Kall natt (minus 10) och ingen golf idag...

... trots strålande sol så smög temperaturen bara upp till 2 plusgrader...

Det var många minusgrader och svår frost på golfbanan länge
 
Och i skuggiga partier var det fortfarande frost klockan 14...

Så jag tillbringade dagen med att titta på fortsättningen av Energy 2050 via live-sänding på nätet.
Jag är nämligen en gammal kärnkraftsmotståndare som blivit väldigt nyfiken på ny typ av kärnkraft.
En kärnkraft som använder och förbrukar uttjänt kärnbränsle, och som inte kan användas för tillverkning av atombomber...

Jag kan inte förklara hur det fungerar, men kan se fördelarna och förundras över att det inte pratas mer om det i media. Den som vill veta mer kan hitta i stort sett allt på Internet.

Några exempel:

Energy from Thorium

Torium.se

Det finns mycket mer om man söker på Thorium, eller på Molten Salt Reactor, eller liknande...
Den andra länken leder fram till ett bolag med en norrman i spetsen.

Han heter Elling Disen och har lovat mig en lunch på Njalla när han passerar Idre nästa gång.
Men det har inte blivit av än...

Jag vet inte om den nya tekniken är fågel eller fisk... men det låter så fantastiskt bra att jag är fortsatt nyfiken.

En länk till förresten:

Gunnar Littmarck

Den mannen är speciell... jag hjälpte honom en gång för länge sedan att skriva lite mer begripligt. Men det samarbetet sprack snabbt eftersom jag hade missförstått någon teknikalitet. Då handlade det om små kärnreaktorer som kunde användas både för flygmaskiner och enskilda hushåll... ungefär... tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0