Dagen började kallt, - 10 C i morse.

Så jag ägnade förmiddagen åt att rita ett förenklat kopplingschema öve hur Forden får ström till bränslepumpen.
Efter en stunds funderande så ringde jag Erling för att få hjälp att mäta om det fanns spänning fram till en krocksensor som sitter lättåtkomlig i bagageutrymmet. Men först mätte vi att det fanns kontakt därifrån till bränslepumpens strömförsörjning, och det fanns det.

Men ingen spänning fram till krocksensorn. Jag köpte då fyra meter enkelledare på Shell och testade om pumpen surrade med ström direkt från batteriet, och det gjorde den.

Så då provade vi att starta medan Erling höll i ledningen, och motorn startade direkt!

Nu har jag införskaffat en strömbrytare och lämpliga kabelskor för att ordna en temporär lösning så att jag kan ta mig till en kunnig verkstad. Men först ska jag kolla med expertis om det kan skada några andra system i bilen om jag kör utan att ha hittat var spänningen försvinner... men som jag tolkar kopplingsschemat, så är den här strömkretsen separerad från all annan elektronik i bilen.

Efter den upplevelse åt Erling och jag en läcker lunch på Njalla, innan vi tog en rundtur (i Erlings bil) på byn via den stängda golfbanan.

Vi besökte John och Elisabeths bygge på Häggberget och blev imponerade.


John och Classe krånglade på taket med skorstenen

Elisabeth visade oss runt inomhus, där mycket återstår än...

Men oj vilken bra planlösning och härlig utsikt från vardagsummet. I hörnet en täljstenskamin och en rejäl natrurstensmur bakom.

Ett härligt hus med en underbart läge högt över Idresjön.

Därefter hälsade vi på hos Arne för att Erling skulle få se några av de nyare målningarna.
En del helt nya och andra ommålade...


Härliga målningar


Ett stort antal andra målningar finns just nu på ett galleri i Gävle.

Och det skulle snöa, och det började snöa, och det fortsätter att snöa...

Balkongbild för ett par timmar sedan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0