Blöt golf idag...

Spelade med Jan-Erik J och min prognos var att vi skulle slippa regn. Jag får nog skriva till yr.no och klaga... ;-)

Vi spelade två tävlingar i en och samma runda, en Poängbogey och ett Matchspel.
Matchspel är ju egentligen roligare när man kan skänka hål, och slippa håla ut och förnedra sig när man har trist underläge på ett hål, men vi spelar ju golf mest för att ha kul och få motion. 

I matchen var det omväxlande jag eller Jan-Erik i ledningen.
När vi skulle slå ut på hål sex var jag ett upp i matchen och hade en poängs ledning i poängbogeyn.

Jag tog en bild på Jan-Eriks utslag för att visa honom att jag hade greppet och var helt cool.
Dessutom låg min boll redan mitt i fairway och jag har ett slag mer än J-E på hålet.

Ni ser hur bollen flyger som ett vitt streck precis framför kepsen och peggen flyger som ett tunnare streck i knähöjd. 

Vi delade hålet på två poäng var. Efter J-E´s par på hål åtta så var matchen "All square" efter nio hål och J-E ledde poänbogeyn med två poäng. Vi tog en lång regnpaus innan vi gick ut på hål tio.

Efter mitt par på hål tio, och J-E´s långa besök i ravinen (norskhålet), så var jag ett upp i matchen inför hål tretton. I poängbogeyn var vi lika.

Och där fick vi uppleva dagens jobbigaste golf. Jan-Erik jobbade och jag tittade på.
Jag har föreslagit att hålet ska döpas till Mördarbacken...

Knepigt läge bakom en sten ovanför backen upp till hål fjorton.

Men stenen var lös och bollen hängde på lite ljung, barr och annat som finns i en skog. 

Golf är ibland förenat med lite markarbete. Stenen var stor och tung men den var lös.
Inspelet mot green var ändå inte lätt med ett antal träd i vägen..


Men Jan-Erik knackade ner bollen nära foregreen. Inte illa från det läget. Tyvärr var det J-E´s fjärde slag efter skog och besök i fairwaybunkern ...
Efter det äventyret så var jag två upp i matchen och ledde poängbogeyn med två poäng.

Jan-Erik vann hål femton och vi delade hål sexton.

Jag vann hål sjutton och matchen med två upp med ett hål kvar att spela.
I poängbogeyn var jag en poäng före Jan-Erik inför sista hålet.
Spännande in i det sista alltså...

Och vädret var spännande. Vi drabbades av ett antal häftiga regnskurar under de första nio hålen och trodde att vi hade väntat ut den sista skuren när vi tog en lång rast.

När solen ofta lyste så var det rejält varmt i regnkläderna.

På hål arton började himlen bli dramatisk igen och förvarnade om en ny rejäl regnskur.

Jan-Erik vann poängbogeyn med en poäng genom att ha förvaltat en omöjlig parputt bra och räddat bogey på sista hålet. Jag missade ett bunkerslag och streckade hålet.

Kul med två tävlingar när man är två. Då kan båda vinna, och ofta avgörs det först på sista hålet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0