"Som en Tsunamivåg"....

Jag studsade högt trots att jag bara sneglade på TV samtidigt som jag satt och skissade på en annons som det är bråttom med.

Det var vår arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin som tyckte att arbetslösheten, uppsägningarna, eller lågkonjunkturen, eller vad det var,   "kommer som en Tsunamivåg".

J-gt osmakligt i och för sig, men men mest upprörs jag över att våra politiker fortfarande inte har brytt sig om att fatta vad en Tsunami är.

Dom fattade noll när en Tsunami en jul för några år sedan drabbade främst Thailand, och har tydligen inte haft intresse eller tid att lära sig mer sedan dess.

Tsunami är ett fenomen som var väl känt långt, långt innan det drabbade Thailand så tragiskt.

Den uppstår oftast då en stor vattenyta i djuphavet lyfts upp en decimeter på grund av t ex en jordbävning. En decimeter är ju inte mycket, men som bekant kan inte naturen behålla en jättestor bula på havet trots att den i det stora hela är helt osynlig för en människa. 

Havsbulan flyter ut åt alla håll. Och det går fort. När den når land ryms inte allt vatten.
Men man tvärstoppar inte miljarder ton vatten som trycker på.
 

Men Sven-Otto Littorin hade kanske en djupare tanke med sitt uttalande än vad jag fattar...
Kommer inte på något roligt förslag, men jag tror att jag ska fråga honom

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0