Skrev jag tidigare om en ny vattenskada i huset?

Minns inte.
Hur som helst så verkar det inte drabba mig den här gången.

Efter att ha sett vad en droppande diskmaskin kunde ställa till med i grannlägenheten så blev jag orolig.
Är det mitt fel? Tänkte jag först... jag som installerade en begagnad diskmaskin för något år sedan.

Men så var det inte. Dessutom står min i ett plasttråg som egentligen är avsett för frys och kyl, men om det läcker så kommer vattnet ut på golvet så att man ser problemet i tid.

Sorgligt att se uppsågade parkettgolv, bortmonterad diskbänk och kök utan golv i lägenheten bredvid.

Men huset är byggt med dubbla trossbottnar och dubbla väggar mellan lägenheterna, så jag klarade mig. Skönt.

Hade tänkt åka skidor i Fjätervålen idag.
Med all nysnö och en prognos som talade om sol så kändes det perfekt.

Jag hade tänkt åka med Peter och Sofie på Sporthotellet (och många andra), men dagen blev lite gråtrist och jag avstod. Samma gjorde Peter och Sofie. 
Nytt försök imorgon.

Åt lunchen på Lodjuret den här gången eftersom Angela, Arne och jag planerar för en supergod lunch på Njalla på fredag. Att jag åt på Lodjuret berodde mest på att jag ville höra lite skvaller om ur det gick till när Håkan blev av med sin ateljé. Men där fanns ingen att intervjua eller skvallra tillsammans med.

Tog en tur till Idre Fjäll efter lunchen.

Träffade Jocke som hade två jättelånga skidor på axeln. Speed Ski tänkte jag lite förvånat...
Men det var inte skidor, det var två jättelånga och väderbitna brädor...

Vi pratade lite om projekten med Golfbanespa och nya skidbackar på Hemmeråsen.

När det gäller golfbanan verkar det gå ett steg fram och två bak. Jocke sa inte så. Det är min tolkning.

När det gäller nya skidbackar och liftar på Hemmeråsen så bekräftade Jocke det jag tidigare skrivit. Positivt för Idre Fjäll om någon vill utöka möjligheterna till utförsåkning i området. Ett exempel är det nya samarbetet med Fjätervålen och ett Skipass som gäller för båda anläggningarna.

Det är bara synd och skam att konstiga naturmuppar och en populistisk regering bromsar utvecklingen.

Men för övrigt gäller ju i de här sammanhangen, som i alla andra sammanhang när det gäller investeringar, att det gäller att hitta villiga, seriösa och kapitalstarka investerare. Investerare som har tillräckliga resurser för att orka vänta på avkastningen.

Bäst vore om vi fick nio nya hål på golfbanan i Idre och ytterligare en golfbana med arton hål nedanför Hemmeråsen.
Och en liftförbindelse mellan Fjätervålen och Idre Fjäll.
Och nya nedfarter på Hemmeråsen med transportlift till Idre Fjäll.

Då blir det fart på byggsvängen och efterfrågan på nya fritidshus i en rasande fart.

Men eftersom det saknas riskvilligt kapital så lär det aldrig ske. Att skaffa kapital från att sälja boende sker oftast genom att marknadsföra en vision. Men det fungerar nog inte i dag när det gäller fritidsboende. Om några år kanske. Men för varje år som går utan annat än prat så blir visionen mer svårsåld.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0