Mer Google Earth..

Samlade lite satellitbilder från Kairo med omnejd.

Per bor ju mitt i Kairo, men reser runt lite och gör reportage. Intervjuar, fotograferar och fyller ibland på med egna funderingar och tankar.

När han försökte ta sig fram till Gaza första gången blev han stoppad före gränsen. (Tack säger jag).
Efter vapenvilan blev han stoppad igen, men då tillsammans med drygt 300 andra journalister från olika delar av världen.

Kul att man kan se hur geografin ser ut där nere.

Det är en hel del öken och ett antal mil mellan Kairo och gränsen...



Gränsen mellan Egypten och Gaza är inte lång men väldigt välbevakad och ödsligt avklippt.
På Gazasidan tättbefolkat och på den Egyptiska sidan avklippta vägar och glest befolkat.


Här någonstans fanns Per efter vapenvilan...

Till vänster om gränsen alltså.

Och eftersom jag är nyfiken på sonens förehavanen letade jag efter Mahalla.

Om jag inte har hittat fel så ligger Mahalla norr om Kairo. Men på tryggt avstånd från Israel och Gaza...

Och här i Kairo bor Per.


Och i Mahalla har han ofta varit för att följa problemen med relationerna mellan stat, företag och anställda i Egypten.

Mahalla ligger tydligen norr om Kairo. Jag trodde att det låg söderut. Men min tro berodde nog mest på förutfattade meningar. Ju längre bort från Sverige desto mer elände trodde jag...

Man lär sig mer ju längre man tycker att det är kul att vara nyfiken.

Imorgon blir det en nyfiken lunch på Njalla med Arne, Angela och troligen många fler.

Missade en läcker "fisklasagne" idag. Har aldrig hört namnet på maträtten tidigare, men John och Yvonne berättade när jag träffade dom på Konsum idag.

Jag hoppas verkligen att vår nya lyxrestaurang i Idre vågar fortsätta med samma kvalitet. Lyx med rimliga priser.
I alla fall på luncherna!
Suveränt för en liten by som Idre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0