Lugn start på det nya året.

Måttligt smällande på övertid i natt. Skönt.

Och 2009 börjar med en vacker och solig dag. Skönt kallt, men inte bitande kallt. Minus 15 just nu i byn.Betydligt mindre kallt för turisterna på fjället.

Eftersom jag inte åkt skidor idag så får vi tillsammans njuta av en bild från Idre Fjälls webbkamera.

Jag har strosat runt på byn och sett spåren efter nattens fyrverkerier och måttliga festande. Men nu är det snart TV-dags med Tour de Ski. Efter det ska jag kasta mig över en ny bok. Jag har en hel del i bokhyllan som fortfarande är olästa. Karin Fossums "Mordet på Harriet Krohn" läste jag ut i natt. Bitvis var den språkligt ganska lik "Fakta om Finland" av Erlend Loe, även om det är två helt olika berättelser. 

Och jag tittar ibland ut från balkongen och njuter av att jag bor i Idre.

Vi har vinterväder när det är vinter.

Och nära till det mesta.
 
Men många turister har den här julhelgen, och nyårshelgen, blivit oerhört besvikna.

Tidigare kunde systembolaget leverera varor dagen efter om de beställdes före halv tre på Konsum.
Men nu är servicen annorlunda.
Beställning före klockan tio levereras två dagar senare. Och är det helg så kan det dröja många dagar.
Gissa om det skapat frustrationer och förvånade turister i år.

Men såvitt jag förstått så sparar bolaget nu in på personal i butiken i Älvdalen. Kostnadseffektivt alltså.

Att det blir färre glada turister i den norra kommundelen stör nog inte våra politiker. Men att det blir ett eller två färre arbetstillfällen på systembolaget i kyrkbyn borde väl oroa dom?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0