Läste nyss att klimatet skapar hittills okända problem.

Fler tunga fåglar skapar svåra trafikolyckor. Enligt en artikel i SvD som jag fick tips om men inte hittat.

Jättebra med fler örnar i trafiken tycker jag.

Just nu är dom så sällsynta att dom är en trafikfara.

"Kolla en örn!"  Och man lutar sig fram för att få syn på den sällsynta fågeln och tappar koncentrationen. Ofta är det bara en Fjällvråk, Duvhök eller Fiskjuse, men ingen farlig älg. Älgar finns det gott om.

Med fler vilda djur efter vägarna så sjunker hastigheten. Bra för miljön, och det ökar upplevelsen under själva resan.

Men jag tror inte ett ögonblick att det har med klimatet att göra. Jag har umgåtts med örnräddare på nära håll, och vet att det handlar om ihärdig utfodring och minskade halter av gifter som DDT och kvicksilver.

Nej jag tror inte att fler örnar är ett problem.

Yvonne berättade häromdagen om ett örnmöte som jag hade velat se. Över en spegelblank sjö vid Elgå i Norge gled två örnar fram över vattnet.
Fyra örnar alltså. Två riktiga och två  spegelbilder... vilken syn.

Men jag tror inte att den upplevelsen beror av en förändring av klimatet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0