Klimatet då? Blir det sämre eller bättre?

Jag är nyfiken och läser tidningsartiklar, läser bloggar och försöker då och då dyka in i någon vetenskaplig rapport.
Men de vetenskapliga rapporterna får jag ofta refererade via massmedia och olika bloggar.

Den stora frågan är inte om klimatet ändrar sig och påverkar vädret, havsnivån, tillgången på dricksvatten, öknarnas utbredning och Isbjörnarnas överlevnad. (och en massa andra förändringar på jorden...)

Den stora frågan är om det beror på människan, och om vi kan göra något åt det.

Inte vet jag, men visst är det intressant. En indikation på att klimatet på norra halvklotet varierar är havsisens utbredning i Arktis.

Jag följer därför varje dag vad som händer där uppe.

Den blå kurvan visar hur isen växer den här vintern. Förra vintern var det ovanligt lite is.
I år har den ibland ökat i en hygglig takt, men ibland har ökningen tagit paus.

Intressant. Men om det beror på CO2 eller annat kan jag inte bedöma.

På bloggarna finns det några som anser att det blivit kallar på klotet de senaste åren, och andra som tycker tvärtom.

I media så handlar det mest om att katastrofen närmar sig.
Det blir nog svettigt att vara människa om man inte håller sig rimligt kallsinnig.

Jag personligen är mer bekymrad av att det finns människor som fortsätter att hänsynslöst döda varandra för att vinna politiska, ekonomiska och religiösa  fördelar. Och att USA´s ekonomi kanske går åt pipsvängen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0