Kikat lite på svenska medias reaktioner....

...Reaktioner på Obamas tal alltså...

Aftonbladet hade plötsligt utnämnt Göran Hägg till retorikexpert.

Och Göran Hägg var besviken på retoriken eftersom han saknade en massa anrop till Gud och liknande.

Men då tror jag att han skojar med både Aftonbladet och läsarna. Eller också blev han besviken för att han hade förberett en lång artikel utifrån förutfattade meningar om USA och Obama..


"Svenskans retorikprofessor" Anders Sigrell hade förväntat sig ett mer "bombastiskt" tal, men tyckte att det var ett bra tal med tanke på att det nu är slutfirat och allvaret börjar.

DN´har tydligen samme retorikprofessor som sin expert, och Anders Sigrell tyckte i den blaskan ungefär lika.

Expressens retorikexpert Anna Lundeborg gav Obama fem getingar!
Anna Lundeborg konstaterar:
- Det bästa jag sett i retorisk väg.

Inte för att jag tycker att Anna Lundeborg tidigare har platsat som retorikexpert ens i Svealand, men den här gången håller jag med henne.

Göran Hägg var nog svårt och obegripligt ironisk.

Anders Sigrell skulle ju leverera en åsikt till två konkurrerande tidningar, och då blev det lite olika i detaljerna. Men sammanfattningen var ett klart plusbetyg. Plus för Obama alltså, men minus för professor Sigrell som inte förstod vad han skulle våga uttrycka.

Jag personligen tyckte  (mitt tidigare inlägg nedan) att det var en retorisk fullträff med tanke på läget i USA och läget i världen. För att inte tala om Obamas hudfärg och tankarna tillbaka till Martin Luther Kings retorik för nästan femtio år sedan...innan han blev undanröjd av sina egna landsmän.

 

Kommentarer
Postat av: monica

Är du vaken såhär sent:) det är dax att sova nu. Kram Monica

2009-01-21 @ 00:54:34
Postat av: Ulf

Jo, men man måste ju se till att USA´s president blir installerad rättvist... ;-)

2009-01-21 @ 00:59:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0