Årets julklapp?

Alla kan leka med klimatet....



Hittade den pedagogiska leksaken på Ny Teknik.

Men man bör vara tio år gammal eller äldre för att ha glädje av lådan.
Så jag tänker inte köpa den till barnbarnen.

Dessutom är ju inte ens forskarna överens om hur klimatet fungerar, så frågan är hur pedagogisk lådan är...

Men visst är det en fiffig affärsidé.

Jag kan tänka mig en annan fiffig produkt som skulle kunna sälja bra i dessa tider.

Klimatmonopol.

Monopol känner alla till, min variant handlar om att investera i olika energikällor och bosätta sig i olika världsdelar för att skaffa sig bästa möjliga klimat. Man kan också satsa på forskning inom olika områden, och köpa plats i media för att få gehör för sina idéer.
Chanskorten kommer att bli spännande. Där finns vulkanutbrott, våldsamma demonstrationer på gator och torg, nya uppfinningar som hjälper alla, o s v  
Och om någon av spelarna beter sig tokfel så drabbar det alla.
Men annars vinner den som fixat bäst klimat för sig själv utan att övriga utplånats... ungefär.

Och en komplett beskrivning av spelet "Klimatmonopol" finns redan publicerad i en en liten krets och inlåst i bankfack.
Så den som vill patentsöka idén kan känna sig blåst.

Men det går ju att stjäla idén.  :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0