Frukost på Stompbua och het golf utan regn

Jag har tidigare visat hur mysigt det är inne hos Alfons, och det kombinerade bageriet och caféets exteriör är minst lika mysig.


Jag gillar vackra hus, och det här är ett bra exempel vid ICA-parkeringen i Idre. Och nästan alltid öppet från tidig morgon till fyra på eftermiddagen. Stängt söndagar och ytterligare en dag mitt i veckan. Minns inte om det är onsdag eller tisdag...

Spelade golf med Anki och Gunnar och fick sällskap av en trevlig danska från Solröds? golfklubb utanför Köpenhamn.

Två damer och två herrar gjorde att en av tävlingsformerna var självklar! Damer mot herrar i Bästboll Match.
Individuell Poängbogey var ju klar från början.

Anni och Helge var Banvärdar. Här beundrar Anni (eller Annie)  Gunnars nya Järntvåa medan Gunnar smetar myggolja på sina bruna ben under långbrallorna.


Men med en danska som bor knappt tre mil utanför Kobenhavn, så vågade jag inte föreslå även en Köpenhamnare... ;-)  Men den kan man ju räkna ut i efterhand, vilket jag tänker göra om en liten stund...

På hål sex tog jag upp kameran för andra gången. Ruth från danmark slog ut först från röd tee.

Lite hög bollbana, men alla i bollen hade utslag på grönt gräs. Ingen slice eller hook i sidovattenhinder från någon av herrarna alltså...

Efter nio hål var herrarna 5 upp i matchen och kände sig stöddiga. Gunnar kände sig mer duktig än stöddig eftersom han hade 20 poäng efter nio hål.

Inför hål femton skulle det avgöras. Det blev en match mellan Ruth och mig eftersom Gunnar och Anki för ovanlighets skull hade problem med vattnet på vägen fram... och DET är ovanligt, jag lovar.

När Ruth och jag låg nära hål efter fyra slag, och jag hade fyra decimeter för att dela, så viskade jag till Gunnar om att vi borde skänka hålet för att hålla Bästbollmatchen vid liv.

Ruth missade sin putt med en hålkant och jag petade iväg bollen två decimeter snett för att vi skulle få behålla spänningen, men skrev 5 slag och tre poäng i mitt eget protokoll.

Men spänningen försvann ändå på hål sexton. Kanske var det ett smart drag att ge tjejerna en chans till seger.
Båda tjejerna låg nere på platten före "Havet" på utslaget men toppade bollar i vattnet och Jan och jag kunde vinna hålet på åtta i och en poäng var, trots våra krogiga utslag och vattenbesök.

Herrarna vann alltså med 4/2 men det kunde ha blivit 4/3. Spelar ingen roll, vi var bäst!

Vi spelade de två sista hålen som en ny tävling. Nu var det lagtävling där summan av alla poäng i laget gällde.
Vet inte om tävlingsformen har något namn, men den är enkel att förstå.


Anki låg kort om green, men hon skickade upp en snygg pitch till rätt våning på green. 

Ruth lobbade lika snyggt över bunkern och la sin boll på flagghyllan.


Gunnar låg i bunkern och jag låg kort om foregreen.

Gunnars vackra bunkerslag saknade rätt "bite" och han fick chippa tillbaka och gjorde fem i.
Min putt borde kallats en Birdiechans även om den var lång och upp på hyllan med lite sned rull från vänster till höger.

Damerna gjorde fyra i och 3 poäng var. Jag räddade Par för 3 poäng och nu stod det alltså 6 - 5 till damerna inför hål arton.

Där mötte vi Ann och Jan som var på väg ut för en eftermiddagsrunda.

Jan berättade att ställningen i vår jakt på Par var jämn. Alla tre hade tio par i vår "rullande Eclectic".
Jag berättade inte att jag nyss gjort mitt elfte, eftersom jag inte hade det scorekortet med mig och jag var osäker på om det var en förbättring...

Den sista tvåhålstävlingen slutade oavgjort efter att Jan och jag gjorde 3 poäng tillsammans och Anki och Ruth gjorde 2 poäng tillsammans.

8 - 8 alltså i "Summapoängtävlingen" över två hål.

Uppdatering: Köpenhamnaren är just färdigräknad och den vann Gunnar solklart. Jag kom tvåa och Anki trea, en poäng före Ruth.

Kul golf i bra väder, men nu väntar är det full fart i tvättstugan...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0